Indogo-väri ja kosteusmittari vievät yrittäjiä Kasvupolkuun


Maaseudun Kasvupolulla Espoossa huippuammattilaisten sparrauksessa etenevät alueen kasvuyritykset Natural Indigo Finland Oy Pasi Ainasoja ja PehuTec Oy Pekka Päivärinta. Kisatiimissä mukana Nihakilta toimitusjohtaja Toni Krankkala ja yrityspalvelupäällikkö Timo Liimatainen.

 

Maaseudun Kasvupolku –ohjelmaan on valittu Natural Indigo Finland Oy Nivalasta ja PehuTec Oy Pyhäjärveltä. Kaksipäiväiseen sparraustapahtumaan pääsi 15 kasvuyritystä 57 yrityksen joukosta.

Yrittäjä Pasi Ainasoja on kehittänyt erikoiskasvinviljelyä yhteistyössä Luonnonvarakeskuksen ja Koulutuskuntayhtymä Jedun kanssa. Vanha viljelykasvi tunnetaan jo Egyptin faaraoiden ajalta, jonka synteettiset väriaineet ovat sittemmin syrjäyttäneet.

– Eettiset, luonnonmukaiset ja kestävää kehitystä edustavat tuotteet ovat yhä halutumpia kansainvälisillä markkinoilla. Kasvipohjaiset värit sopivat erityisen hyvin terveys-, kosmetiikka- ja hyvinvointialan erikoistuotteisiin lisääntyneiden allergioiden ja kemikaaliherkkyyksien vuoksi, Ainasoja kertoo.

Ainasojalla on selkeät suunnitelmat yrityksen tulevaisuutta ajatellen. Kasvupolulta hän hakee verkostoja ja liikekumppaneita.

– Uskon vahvasti yritysideaani, mutta haluan testauttaa liiketoiminta-ajatuksen ammattilaisilla. Jos suunnitelmille näytetään vihreää valoa, haen kumppaneita Suomen korkean brändin yrityksiä, jotka voisivat hyödyntää indigo-väriä. Etsin verkostoja yrityksistä, joiden arvopohja on luonnonmukaisessa tuotannossa ja kestävässä kehityksessä.

Kasvupolku–ohjelmasta Ainasoja innostui heti.

– Tämä on minulle suuri tilaisuus. Parissa viikossa olen mennyt lujaa eteenpäin ja tekemiseen on tullut vauhtia. Olen kiteyttänyt liiketoimintasuunnitelmaa ja tarkentanut visiota.

– Espoossa pääsen vaihtamaan ajatuksia rautaisten ammattilaisten kanssa ja verkostoitumaan huippuyritysten seurassa. Tarvitsen kumppaneita liiketoiminnan kehittämiseksi.

Kansainvälisille markkinoille

Pyhäjärvinen PehuTec Oy keskittyy langattomiin, IoT- ja lääketieteellisiin ratkaisuihin. Yrityksen 50 tuotekehitysinsinööriä suunnittelee langattomia laitteita tietoliikennealalle, perusteollisuuteen ja lääkelaitepuolelle.

Kasvupolku-tapahtumaan yritys suunnistaa omalla innovaatiollaan Wiljami-kosteusmittarilla, jonka kehitys aloitettiin vuonna 2014.

– Mittari asennetaan kuivuriin ja sen avulla voidaan mitata suoraan viljankosteutta kuivauksen aikana. Käyttäjä voi asettaa mittariin tavoitetietoja ja laite hälyttää, kun tavoitekosteus on saavutettu. Kuivumisprosessia voidaan seurata ja hallita mobiililaitteen tai tietokoneen kautta, kertoo toimitusjohtaja Pekka Päivärinta.

PehuTecin nettisivuilla Wiljami on ollut myynnissä viime syksystä lähtien. Myynti on käynnistynyt hyvin. Käyttäjiä on Suomessa lähes 100.

– Tuote on siinä vaihteessa, että pystymme lähtemään Kasvupolkuun. Tuotteen kansainväliset näkymät ovat hyvät. Viljankuivausta on eri puolilla maapalloa. Markkinoita on, ne pitää vain löytää.

Kasvupolulta Päivärinta toivoo rahkeita yrityksen kasvuun.

– Haen sparraajien vinkkejä kansainvälistymiseen ja jälleenmyyntiin. Siihen, miten konsepti rakentuu liiketoimintamielessä eri maihin ja maanosiin? Wiljami on sesonkituote, jolle pitää löytää ympäri vuoden toimivat kumppanit. Tekninen tuki pitää järjestää joka maahan.

Parhaillaan Päivärinta treenaa Kasvupolulle laatimaansa parin minuutin Wiljami-puhetta.

– Toivon, että minulla on tämän prosessin jälkeen valmius kansainvälisen palveluketjun rakentamiseen.

Nihakista yrittäjien sparraajaksi Kasvupolku-tapahtumaan Espooseen lähtee kisatiimi mukanaan toimitusjohtaja Toni Krankkala ja yrityspalvelupäällikkö Timo Liimatainen.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Kasvupolulle valittuja 15 yritystä sparrataan 25.1. ja 15.3.2018. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa.

Kukin yritys kohtaa yhteensä 10 eri mylläriä 45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi 15.3. kaksi parasta yritystä, jotka etenevät lokakuussa 2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Kaikille Kasvupolulle mukaan hakeneille yrityksille järjestetään Kasvupaja-työpajapäivä 14.2., jossa myös sparrauksen ulkopuolelle jääneet yritykset pääsevät kehittämään kasvusuunnitelmaansa viidestä eri näkökulmasta.

Maaseudun Kasvupolun mahdollistavat ProAgria, MTK, Suomen Yrittäjät, Maaseutuverkostopalvelut sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan ja Keski-Suomen Liitto.