KV-Riihi tarjosi vauhtia yritysten kansainvälistymiseen

KV-Riihi tapahtumassa Ylivieskan Jedussa pyöreän pöydän ääressä Juha Elf Team Finland Oy:stä, Minna Rautio Kasvusepät Oy:stä ja Jukka Olkkonen Raimo Olkkonen Oy:stä.

– Kansainvälistyminen ei ole välttämättä kaikille yrityksille mikään ”must”, mutta jos yritys tavoittelee laajempia markkinoita ja enemmän myyntiä, kasvua on haettava kotimarkkinoita kauempaa. Suomi on pienenä kansantaloutena varsin suppea markkina, sanoi Business Finland aluepäällikkö Esa Räisänen KV-Riihi-tapahtumassa Ylivieskassa.

Tilaisuus oli ensimmäinen vuorovaikutteinen tapahtuma laatuaan, jossa kansainvälistä kauppaa tekevät tai sitä suunnittelevat yritykset pääsivät keskustelemaan pyöreän pöydän ääreen eri alojen asiantuntijoiden kanssa kansainvälisistä rahoitus- ja kehittämismahdollisuuksista.

Business Finland tarjoaa neuvontaa, rahoitusta ja verkostoja maailmalla.
– Yrittäjät tarvitsevat tietoa eri maiden markkinoista. Tiedon hankkimiseen löytyy rahoitus: innovaatioseteli, Tempo-rahoitus, Business Finland Explorer ja messuavustus ulkomaan messuille. Expert search -palvelusta voi etsiä asiantuntijaa eri tarpeisiin.

– Palvelut eivät ole mikään itseisarvo. Näillä helpotetaan tietä maailmalle ja kannetaan riskiä projektin onnistumisesta. Tietoa on pakko etsiä. Suosittelen ostopalveluja, koska tiedon tarve on tässä ja nyt.

Räisäsen mukaan yrittäjät miettivät kansainvälistymistä joskus liian kauan.

– Rajat ovat muodollisia. Joka maassa on suurin piirtein sama toimintamalli. Kieli ja kulttuuri on eri. Jos kotimaassa tuotteelle ja palvelulle riittää kysyntää, tuote kannattaa testata ensin naapurimaissa Ruotsi, Norja tai Viro. Tämä on turvallisin vaihtoehto, mutta ei ainoa. Kysynnän määrittäminen jossakin tietyssä maassa on tärkein asia.

Kalajoen kaupungin yritysasiantuntija Hanne Rantanen ja Europe Direct Oulun Eteläisen tiedotuspisteen toimistopäällikkö Sami Kaarto vaihtoivat ajatuksia EU:n sisämarkkinoiden tarjoamista mahdollisuuksista.


Tietoa tarvitaan

Kalajoen kaupungin yritysasiantuntija Hanne Rantanen haki tietoa yritysten kansainväliseen rahoitukseen.

– Teen jatkuvaa kehitystyötä yritysten kanssa. Tavoite on, että yritykset pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa. Käytännössä se on yrityskohtaista kehittämistä, koulutusta ja työryhmäpajoja.

Erityisesti Team Finlandin ja Business Finlandin tarjonta kiinnosti.

– Heillä on kansainvälistymiseen paljon erilaisia ratkaisuja. Kaikkien asiantuntijoiden palvelut kiinnostavat. Tarvitsen työkalupakkiini monenlaista tietoa.

Pro Estoren toimitusjohtaja Tommi Löytynoja, Luovat ratkaisut -hankkeen projektipäällikkö Tuomas Anttila ja MicroEntren projektitutkija Heli Kurikkala vaihtoivat kuulumisia yrityskehittämishankkeiden kansainvälisistä mahdollisuuksista.


Haussa uudet ideat

Pro Estoren toimitusjohtaja Tommi Löytynojaa kiinnosti kansainvälistymisen uudet ideat.

– Tapahtuma tuli kuin tilauksesta. Meillä on tarkoitus ruveta itse tekemään kansainvälistä kauppaa. Parhaillaan myynti tekee selvitystyötä, miten Euroopan markkinoille päästään, Löytynoja sanoi.

Pro Estore valmistaa hienomekaniikkaa suurille kansainvälisille yhtiöille ja kotimaan yrityksille. 18 vuotta toimineen yrityksen pääpaikka on Nivalassa. Nyt yrityksen tuotteet menevät ulkomaille asiakkaiden kautta.


Vaihtoehtoja riittää

Nihakin vientiasiantuntija Ari Alakankaan mukaan kansainvälistymiseen ei ole olemassa selvää polkua.

– Kansainvälistyminen lähtee yrityksen ja yrittäjän tarpeesta ja harkitusta päätöksestä. Kyse on mahdollisuuksien ottamisesta ja rajojen siirtämisestä. Konkreettinen askel on se, että lähdetään pois kotoa. Tietoa, koulutusta, rahoitusvaihtoehtoja ja verkostoja on tarjolla niitä tarvitseville. Siksi tämä tilaisuus järjestetään, Alakangas sanoi ja lupasi tapahtumalle jatkoa.


Hankkeet mukana

Tilaisuudessa oli esillä alueen yrityskehittämishankkeet. Syksyllä alkanut Sales is a King -hanke tarjoaa koulutusta yritysten kansainvälisen myynnin tarpeisiin.

– Tarkoitus on teroittaa yrityksen myynnillisiä luistimia. Kouluttajina ovat kansainvälisissä yrityksissä toimineet myyntijohtajat. Viides työpajaryhmä käynnistyy tammikuussa ja siihen ennättää mukaan, kertoi projektipäällikkö Timo Liimatainen.

KV-Riihi-tapahtumassa kansainvälisten asioiden merkeissä tapasivat Oili Kiviranta Jedu, Timo Liimatainen Nihak, Jari Huotari Nytek Oy ja Hillevi Ylitorvi Raahen seudun yrityspalvelut.


Alan asiantuntijat

KV-Riihi-tapahtuman asiantuntijoina olivat yritysasiantuntija Olli-Matti Karesvuo, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Team Finland kasvu- ja kansainvälistymiskoordinaattori Juha Elf, POPELY, Business Finland aluepäällikkö Esa Räisänen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa, Rieska-Leader ry, hankeneuvoja Anni-Mari Isoherranen, Keskipiste-Leader ry, rahoituspäällikkö Vesa Kuusento, Finnvera Oyj ja kehityspäällikkö Rauno Logrèn, Management Institute of Finland MIF Oy.

Sales is a King -hankkeen lisäksi mukana olivat Luovat ratkaisut ja MicroEntre. Tilaisuuden järjestivät NetXport-hanke ja Europe Direct – Oulun Eteläinen tiedotuspiste.


Uutta intoa

– Ideoita tuli paljon muun muassa alueella alkavasta ulkomaankaupan erikoisammattitutkinnosta. Vinkkiä tuli googlemarkkinointiin, jonka otamme uudelleen käyttöön, listasi Löytynoja nelituntisen tilaisuuden parasta antia.

Uutta intoa hän sai yrityksen markkinointivideon tekemiseen.

– Asiakkaiden lisäksi markkinointia pitää jatkossa suunnata myös mahdollisille uusille työntekijöille, yläasteikäisille, että saamme nuoria hakeutumaan metallipuolelle ja sitä kautta meille töihin. Nyt koulutukseen ei ole tarpeeksi tulijoita.