Nihakin kisatiimi kannustaa kasvupolulla

Natural Indigo Finland Oy:n Pasi Ainasojan ja PehuTec Oy:n Pekka Päivärinnan matka KasvuOpen-tapahtumassa jatkuu. Parhaillaan he valmentautuvat kilpailun toiseen kiitoratapäivään.

Mukana menossa Nihakin tehokkaassa kisatiimissä ovat toimitusjohtaja Toni Krankkala ja yrityspalvelupäällikkö Timo Liimatainen.

Kisatiimin kannustusta yrittäjät pitävät niin tapahtumaan valmistautumisessa kuin kisapaikallakin varsin merkittävänä.

Pasi Ainasoja saa Morsingo-kasvista kaksi lehtisatoa vuodessa.

– Joukkueessa on vahvuus. Yksinään näin isossa tapahtumassa on täysin yksin. Porukalta tulee hyvä tsemppi ja tekemisen meininki, Ainasoja sanoo.

Varmuutta esiintymiseen

Päivärinnan mukaan kisatiimi toi varmuutta moniin kiitoratapäivän esiintymistilanteisiin.

– Kolmen minuutin puhetta harjoiteltiin edeltävänä iltana kymmeniä kertoja. Haettiin oikeita sanoja ja painotuksia. Esitys parani kerta toisensa jälkeen. Yksin en olisi osannut valmentautua näin hyvin.

Kisatiimin läsnäolo korostui kilpailijoiden ja asiantuntijamylläreiden välisissä keskusteluissa.

– Minä keskityin kilpailemiseen, ja Toni kirjasi ylös keskustelun pääkohdat. Tilanteesta saatiin kaikki hyöty jatkoa ajatellen. Itse en olisi ennättänyt kirjoittaa palautteesta mitään muistiin. Kisatiimi ansaitsee täydet pisteet, Päivärinta kiittelee.

Tiivis tapahtuma

Kiitoratapäivän ohjelma on tiivis ja työntäyteinen. Kolmen minuutin puheessa pitää kertoa kaikki oleellinen itsestä, yrityksestä ja edustamastaan tuotteesta. Sen jälkeen on viisi 45 minuutin sparraustuokiota kokeneiden liike-elämän asiantuntijoiden johdolla.

Maaseudun kasvupolku -kiitoradalla Ainasoja etenee Morsingosta Indigo-väriä tuottavalla yrityksellään ja Päivärinta PehuTecin Wiljami-kosteusmittarilla.

Ensimmäisen kiitoratapäivän jälkeen yrittäjät kokevat olevansa jo nyt voittajien joukossa. Kisaan he valikoituivat 57 yrittäjän joukosta.

Uutta virtaa

Asiantuntijamylläreitä saatu myönteinen palaute on siivittänyt Ainasojan liiketoimintasuunnitelmat uuteen ulottuvuuteen.

– Sain uutta uskallusta tekemisiini. Indigo-värillä nähtiin mahdollisuudet jopa uudeksi kärkituotteeksi. Tuote istuu globaaliin nykytilanteeseen. Kuluttajat arvostavat kestävää kehitystä. Nyt on luonnonmukaisesti tuotetun värin markkinat.

Ainasojan yritys keskittyy Morsingo-kasvin viljelyyn ja värinerotukseen. Edessä on tehokkaan värinerottelulaitteiston hankinta. Liikekumppanit jalostavat värin.

-Kisapaikalla tapasin kiinalaisen myllärin, joka selvittää nyt omilla suhteillaan, ovatko sikäläiset yritykset kiinnostuneita testaamaan väriä omissa brändituotteissaan.

PehuTec Oy:n toimitusjohtaja Pekka Päivärinta esitteli helmikuussa Wiljami-kosteusmittaria Pyhäjärven Match & Rekry -tapahtumassa.

Henkilökohtainen kasvutarina

Kiitoratapäivän positiivinen palaute vahvisti Päivärinnan kansainvälistymisaikeita.

– Tämä on minulle haaste ja henkilökohtainen kasvutarina. Joudun puhumaan julkisesti isolle joukolle. Se ei ole minulle tavanomaista. Mylläreiltä saamani myönteinen palaute ja konkreettiset vinkit kannustavat kansainvälisille markkinoille.

– Tarkennan asioiden marssijärjestystä. Tärkeintä on se, mihin maahan ja maanosaan Wiljamilla mennään ensin. Joka paikkaan ei voi mennä yhtä aikaa.

Myönteistä julkisuutta

Maaseudun kasvupolulla Ainasoja ja Päivärinta haastavat itsensä täysillä tulevissa koitoksissa. Maaliskuun toiseen sparrauspäivään Espooseen he lähtevät kisatiimin kera tavoittelemaan 15 kanssakilpailijan tavoin Jyväskylän finaalipaikkaa.

– Tämä on hyvä foorumi olla esillä, saada julkisuutta ja löytää yhteistyökumppaneita ja mahdollisia rahoittajia. Kisapaikalla voi keskittyä tehokkaasti tuotteeseen eivätkä arkirutiinit häiritse tekemistä.