Nihakin matkassa kansainvälisille markkinoille

Vuonna 2017 Saksan Nürnbergissä maailman suurimmilla Outdoor-alan ammattimessuilla IWA 2017 -tiimillä oli omat messuosastot. Kuvassa Lauri Nousiainen, Lauri Kakkonen, Kimmo ja Onerva Aakko, Jukka Olkkonen, Hannu Salminen, Anne Junnila ja Ari Alakangas.

Kansainväliset markkinat houkuttelevat yrityksiä hakemaan kasvua ulkomailta. Kansainvälinen elinympäristöstö, verkkokaupat, Internet, kielitaito, matkustelu ja media rohkaisevat maailman markkinoille.

– Meillä kansainvälistyminen on yhdessä tekemistä, asioiden ja ongelmien ratkaisua, mahdollisuuksien toteuttamaista ja kehittämistä, sanoo Nihakin vientiasiantuntija Ari Alakangas. Hän opastaa yrityksiä kasvuun ja kansainvälistymään.

Yhteistyö tarkoittaa yhteisiä messuosastoja ja resursseja, tiivistä tiedonvaihtoa sekä verkostoutumista. Jokainen yritys hakee kasvua omalla tavallaan.

– Minun roolini on olla hoksauttaja ja ihmisten törmäyttäjä.

Finnsvalan tiimi verkostoutumis- ja markkinointihommissa Saksan IWA 2018 -messuilla.


Vauhtia maailman messuilta

Muutama vuosi sitten Metsästäjän erikoisliike Olkkonen Oy ja vaatetehdas Finnsvala Oy lähtivät Alakankaan matkassa Saksan Nürnbergiin IWA Outdoor Classics -messuille. Tarkoitus oli tutustua Keski-Euroopan vientiin ja kontaktoida mahdollisia uusia asiakkaita.

Messut ovat kansainvälisen kaupankäynnin keskus. Maailman johtavassa retkeilyn, eränkäynnin, metsästyksen ja ampumaurheilun tapahtumassa on 50 000 kävijää. Näytteilleasettajia on 120 maasta 1600.

Neljä vuotta messujen jälkeen määrätietoinen ja uuttera työ alkaa tuottaa tulosta. Yritysten Euroopan markkinat ovat raollaan. Ensimmäiset vientieurot on kotiutettu, ja työ jatkuu.

Olkkonen Oy:n osasto Riihimäen erämessuilla 2018.


Osuma-tuotteilla ulkomaille

Osuma-tuotteista tunnettu Metsästäjän erikoisliike Olkkonen Oy Haapajärvellä on eräinkävijöiden ja ampumaharrastajien toiveiden täyttymys. Myymälässä ovat ase- ja ampumatarvikkeet, tutkat, riistakamerat, radiopuhelimet, optiikat, kiikarit, katiskat ja retkivaatteet koiranruokia unohtamatta.

Maailmanmarkkinoilta yritykselleen kasvua etsivä yrittäjä Jukka Olkkonen huomasi jo ensimmäisillä Saksan IWA-messuilla olevansa oikeassa paikassa.

– Messutavarat mahtuivat matkalaukkuun ja tuotteet olivat esillä messujen pienimmällä osastolla. Saldona oli kymmenittäin lupaavia yhteyksiä.

Messujen etukäteis- ja jälkityötä on tehty yhteistyössä Nihakin kanssa. Sittemmin yritys on ollut esillä varsin järeillä messupaikoilla. Kansallisilla erämessuilla yritys on vakituinen kävijä.

Lähialueen yrityksissä valmistettuja Osuma-tuotteita, äänenvaimentimia, tähtäinkiikarin jalkoja sekä kiinnittimiä aseen ja optiikan väliin yritys vie Ruotsiin, Norjaan, Baltian-maihin ja Puolaan. Satunnaisia toimituksia on Italiaan ja Saksaan. Kansainvälisen verkkokaupan kautta tuotteita toimitetaan lähes 20 maahan.

– Tavoitteena on päästä tuotannossa teollisiin sarjoihin. Ensi vuonna tuotteita pitäisi olla kaupan hyllyillä 4-5 maassa.

Yhteistyökumppanit messuosastolla.


Finnsvala suuntaa Saksaan

Saksan IWA-messuja Finnsvala Oy:n yrittäjä Onerva Aakko kuvaa onnenpotkuksi.

– Sieltä saimme ensimmäiset ulkomaan kontaktit. Oma osasto on ollut jo kahtena vuonna ja yhteydenotot lisääntyvät.

Kolme vuotta sitten Aakko osti teknisiä alusasuja, lämpökerrastoja ja huppuja vaativiin olosuhteisiin valmistavan vaatetehtaan Kärsämäeltä. Kannattava kasvu ja entistä isompi liikevaihto olivat kaiken lähtökohta. Hyvät tuotteet antoivat hyvän pohjan ponnistaa isommille markkinoille.

Tarvittiin brändin kirkastus, uudet verkkosivut ja verkkokaupan modernisointi. Yrityksen nimi on edelleen Finnsvala Oy. Brändinimeksi tuli Svala of Finland.

Tuotteet menevät ammattikäyttöön viranomaisille, armeijaan, poliisille ja metalliteollisuudelle sekä elintarvike- ja rakennusalan kylmätöihin ja vapaa-aikaan, liikuntaan, metsästäjille ja eränkävijöille. Palamattomia huppuja tarvitsevat asentajat, puolustus- ja pelastusala sekä metalliteollisuus.

Yrityksen vientiä ollaan avaamassa Ruotsiin, Kreikkaan ja Viroon. Saksalainen maahantuoja on varmistunut. Saksan-markkinoille valmistuvan fleecetakin koe-erälle yritys odottaa jatkoa. Venäjänkielisen verkkokaupan koemarkkinointi suuntautuu kuluttajille. Ensimmäiset vientieurot yritys saa tänä vuonna.

Yritykselle valmistuu 1000 neliön tuotantotila Outlet-myymälöineen Kärsämäen keskeiselle paikalle Paanutielle. Suunnitelmissa on tuotannon kolminkertaistaminen.

– Organisoitu jakelu 4-5 maahan ja siihen stop. Sitten käymme seuraavia tavoitteita päin, Aakko toteaa.

Osuma-kärkituote on äänenvaimennin, jonka Metsästys- ja kalastuslehti listasi vastikään omassa testissään testimenestyjäksi. Mallistoa esittelevät Jukka Olkkonen ja Raimo Olkkonen.


Lauri Kakkonen – kansainvälistymisen kärki

Pelkillä messumatkoilla ei ihmeitä tehdä. Messujen jälkeen alkaa varsinainen urakka ja pitkäjänteinen työ.

Potentiaalisten asiakkaiden yhteystiedot on käytävä läpi ja kontaktoitava tavalla tai toisella. Vastassa on eri maiden erikoispiirteet, säädökset, tavat, kieli ja kulttuuri.

Tämän tietää asehihnoista tunnetun Treaper Oy:n joensuulainen yrittäjä Lauri Kakkonen, joka aloitti Olkkonen Oy:n ja Finnsvalan kansainvälistymisen kärjessä puolisen vuotta siten.

– Neljän päivän Saksan-messut poikivat 30 päivää työtä. Sähköposteja lähti eri maihin 150 ja puhelut päälle. Tuloksia tulee, jos viisi prosenttia messukontakteista muuttuu yhteistyöksi.

Uuden markkinan etsiminen on Kakkosen mukaan äärimmäisen työlästä. Eri tuotteille on erilaiset säädökset. Kokemus opettaa maakohtaiset tavat.

– Euroopassa on maita, joissa maahantuoja ei voi toimia jälleenmyyjänä. Se, mikä toimii Englannissa ei päde Irlannissa.

Kansainvälisen kaupan pelisäännöt Kakkonen oppi viedessään omaa yritystään isommille markkinoille. Hänellä on toimivat kansainväliset verkostot, yhteydet eri maiden kauppiaisiin, ostajiin, maahantuojiin, jälleenmyyjiin, mediaan ja bloggareihin.

Finnsvalan viiltosuojatuotteen sovitus menossa. Lauri Kakkonen ja Onerva Aakko toteavat tuotteen menevän ammattikäyttöön.


Yhteinen markkina

Finnsvalan ja Osuman kansainvälistymistä on edistänyt yhteinen markkina ja tekemisen meininki. Uusia asiakkaita kontaktoidaan kohdemaasta yhtä aikaa.

Finnsvalan tuotteet suuntautuvat ulkoilmassa viihtyville harrastajille, kylmässä työskenteleville ja viranomaisille. Olkkonen Oy:n asiakkaita ovat ampumaharrastajat, metsästäjät ja urheilijat.

Yhteistyötä täydentävät Nihakin kansainväliset asiantuntijapalvelut ja Lauri Kakkonen, jonka intohimoisesta aseharrastuksesta alkaa tulla leipätyö.

– Luon kontakteja, hoidan paperityön sekä puhelin- ja sähköpostiliikenteen, etsin tietoa, kartoitan osto- ja myyntikontakteja, kerron maakohtaisista tavoista ja tuen yrittäjää oikeiden ratkaisujen tekemisessä.

Yrittäjät keskittyvät olennaiseen eli yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.

Osuma-tuotteita esillä Oulun erämessuilla 2017.


Yhteistyössä eteenpäin

Yritysten kansainvälistyminen on edennyt luonnollista tietä suunnitellusti. On mitattu tuloksia, tehty analyysiä ja päätöksiä sekä täydennetty suunnitelmia. Rahoitusmallit on mietitty tarkasti eri tahojen kanssa.

Kansainvälistyminen on Alakankaan mukaan kovaa työtä, eikä pikavoittoja ole luvassa.

– Jaamme tiedon, taidon ja kokemuksen. Se tuo lisäarvoa. Säästää aikaa ja rahaa.

Nihakin palveluja ja asiantuntemusta yritykset hyödyntävät laajasti. Nihak pitää yrittäjät ajan tasalla vientikaupan vaiheista sekä säädös- ja markkinatilanteen muutoksista.

Rahoitushakemukset, kansainvälistymissuunnitelmat ja matkajärjestelyt hoituvat yksissä tuumin.

– Nihakilla on laaja verkosto. Jos me emme tiedä, meillä on kaveri, jolle kilauttaa. Me haemme tietoa yrittäjälle, Alakangas korostaa.

– Tietoa on, mutta sen etsimiseen menee aikaa. Rahoitustuotteet muuttuvat sellaista vauhtia, ettei perässä pysy. Ongelmatilanteissa on helppo kääntyä tutun toimijan puoleen. Olemme Nihakin palveluihin erittäin tyytyväisiä, Aakko sanoo.

Olkkosen mukaan asekauppa ei kansainvälisty asiakaspalvelun lomassa.

– Asiakkaat palvellaan ensin. Vasta sitten etsitään kansainvälisiä maahantuojia. Tähän työhön tarvitsemme Nihakin ja Lauri Kakkosen asiantuntemusta ja työpanosta.

Yritysten kansainvälistyminen on yhteistyötä. Palaverissa Jukka Olkkonen, Lauri Kakkonen, Onerva ja Kimmo Aakko sekä Ari Alakangas.


Finnsvala Oy
Valmistaa erikoistekstiilejä.
Toimipaikka: Kärsämäki.
Perustettu 1955.
2015 yrittäjäksi Onerva Aakko.
2016 brändinimi Svala of Finland.
2017 kansainvälisille markkinoille: Saksa.
2018 tuotantotila 1000 m² valmistuu Kärsämäen Paanutielle.
Työntekijöitä 5.

Raimo Olkkonen Oy
Metsästäjän erikoisliike.
Toimipaikka: Haapajärvi.
1990 tmi Raimo Olkkonen.
1994 Brändinimi Metsästäjän erikoisliike Olkkonen.
2002 Osuma-tuotteet.
2005 Jukka Olkkonen mukaan yritykseen.
2005 myymälä Haapajärven keskustaan.
2013 kansainvälisille markkinoille: Pohjoismaat, Viro, Liettua, Italia ja Espanja.
Työntekijöitä 5.

Treaper Oy
Toimipaikka: Joensuu

Nihak ry
Nihak on seudullinen kehittämisyhtiö, joka tarjoaa yritys- ja aluekehityspalveluja Haapajärven, Nivalan, Kärsämäen, Pyhäjärven ja Reisjärven alueella. Kansainvälistymispalveluihin kuuluvat muun muassa kansainvälisen toiminnan suunnittelu, käynnistys, kasvu, markkinakartoitukset, yritystutkimukset, markkinakontaktoinnit, kansalliset rahoitus- ja kansainvälistymispalvelut esim. Business Finland -palvelut ja kansainväliset verkostot ja vaikutusmahdollisuudet.