RST Steel Oy – Karjapuskureiden valmistajasta kasvoi raskaan sarjan ajoneuvovarustelija

RST Steel Oy:n valttina ovat ammattikäyttöön räätälöidyt tuotteet. Alusta asti kysyntää on riittänyt myös ulkomailla.

 

RST-Steel Oy:n tarina sai monen muun yrityksen tapaan alkunsa autotallista. Tommi Pääkkö ja Ilpo Eskola hitsailivat vapaa-ajan harrastuksenaan karjapuskureita ja myivät niitä yksityisille autoilijoille ja elinkeinonharjoittajille.

Harrastus alkoi lipsua työnteon puolelle, ja karjapuskureita alettiin kysellä myös raskaammalle kalustolle. Kysyntää riitti siihen malliin, että kesällä 2005 miehet uskalsivat tehdä ratkaisevan siirron. NIHAKin avustuksella he vuokrasivat tilat vanhalta meijeriltä ja ryhtyivät päätoimisiksi yrittäjiksi.

Nykyään RST-Steel Oy on vauhdikkaasti kasvava yritys, jonka asiakkaita ovat autoliikkeet ja -valmistajat, maahantuojat ja ammattiautoilijat Suomessa ja ulkomailla.

Karjapuskurit ovat edelleen yksi yrityksen tuoteryhmistä, mutta ne ovat saaneet rinnalleen mittavan valikoiman autotarvikkeita ja ruostumattomasta teräksestä valmistettuja lisävarusteita. Niillä haetaan ajoneuvoihin paitsi yksilöllistä ilmettä myös parempaa turvallisuutta.

– Merkittävä tuoteryhmä ovat Englannissa valmistetut Lazer-lisävalot, ja olemme nykyään niiden suurin jälleenmyyjä Euroopassa, Eskola kertoo.

 

Räätälöinti kilpailuvalttina

RST Steel Oy:n valikoimissa näkyy vahvasti oma tuotekehitys, ja kaikki tuotteet räätälöidään asiakkaan kalustolle sopiviksi. Räätälöinti on yrittäjien mukaan myös se valtti, jolla yritys pärjää etenkin ulkomaisten kilpailijoiden joukossa.

Kotipaikkaansa RST Steel Oy pitää edelleen Nivalassa, jossa tuotanto, tuotekehitys ja asennus toimivat kaupungin vuokratiloissa Teollisuuskylän kupeessa. Jo kuuden vuoden ajan Pirkkalassa on ollut toinen toimipiste myynti- ja asennuspalvelua varten. Yritys työllistää yhteensä 19 henkilöä, joista 15 Nivalassa.

Jo alkutaipaleella yritykselle perustettiin oma verkkokauppa. Sen päätehtävä on toimia lähinnä tuotteiden esittelypaikkana, sillä valtaosa myynnistä tapahtuu puhelimen välityksellä ja myymälän kautta.

– Myynnin kannalta ja euroilla mitattuna verkkokaupan merkitys on suhteellisen pieni, sillä emme juurikaan tee kauppaa yksittäisille kuluttajille, Pääkkö kertoo.

 

Viennissä kasvun mahdollisuuksia

Alusta saakka RST-Steel Oy:n tuotteet ovat löytäneet tiensä myös ulkomaisille ostajille. Vientitoimintaa on vauhditettu myös NIHAKin järjestämillä messumatkoilla, joiden yhteydessä yrittäjät ovat kartoittaneet mahdollisia asiakkaita.

Tällä hetkellä RST Steel Oy:n tuotteita myydään Ruotsissa, Norjassa, Itävallassa, Saksassa ja Hollannissa. Viennin osuus liikevaihdosta on noin kymmenen prosenttia. Yrittäjien mukaan osuus voisi olla isompikin, kunhan toimitusketju antaa myöten.

– Rakennamme sen hyvään kuntoon ensin kotimaassa, ja sitten on mahdollista satsata enemmän myös vientiin.

Vuonna 2018 yrityksen liikevaihto oli 3,8 miljoonaa euroa. Muutamassa vuodessa niin liikevaihto kuin henkilöstömääräkin ovat yli kaksinkertaistuneet. Yrittäjien mukaan yhtä yksittäistä tekijää ei kasvun taustalla ole, vaan isompien asiakkaiden myötä on saavutettu kautta linjan suurempia myyntilukuja.

– Tämä on ollut kova kasvun vuosi. Ensi vuonna tarkoitus on investoida tuotannon kehittämiseen ja laitehankintoihin, Pääkkö toteaa.

 

Lisää RST-Steel Oy:stä: www.rst-steel.fi

Teksti ja kuvat: Hanna Perkkiö