Yrittäjä Jouni Anttila on edennyt määrätietoisesti kasvua kohti – Oivallus vei yrityksen uusille urille

Yrittäjä Jouni Anttila luotsaa koodauksen ja digimarkkinoinnin asiantuntijayritys LevelUp Oy:tä. 

 

Syksyllä 2012 Jouni Anttila oli uusien urasuunnitelmien edessä. Hän oli luopunut teollisuudelle komponentteja valmistavan yrityksen osaomistajuudesta, ja työkuviot oli järjestävä uudelleen.

Pitkällisten miettimisten jälkeen hän päätti keskittyä olennaiseen: siihen, mistä oli aikaisemmissa tehtävissään pitänyt ja mistä ei.

Työkokemusta oli oman yrityksen lisäksi monikansallisen pörssiyhtiön pintakäsittelylinjalta työnjohtotehtäviin ja tuotannon kehittämiseen. Vauhtia uralle toivat koulutukset Amerikassa, Espanjassa ja Ruotsissa sekä työt Kiinassa.

– Tausta on tuotannon kehittämisessä. Myyntityön olen oppinut kantapään kautta. Halusin toimia asiakkaiden parissa. Piirtelin prosesseja ja mietin, mitkä asiat pitää laittaa kuntoon, että myyntiä saadaan lisää.

Itsenäisyyspäivänä 2012 perheen katsoessa Linnan juhlia, Anttila ryhtyi kirjoittamaan ajatuksiaan tietokoneelle. Myynnin johtamista, yrityskonsultointia, segmentointiin ja tuotteistamiseen liittyviä asioita ja kilpailuedun kirkastamisen ratkaisuja. Asiat alkoivat loksahdella paikoilleen.

Anttila sanoo astuneensa myynnin polulla todella moneen kuralätäkköön. Nyt hän halusi auttaa yrittäjiä, ettei kaikkien tarvitse astua samaan lätäkköön. Jos sitä saisi vielä laskuttaa, niin asiat olisivat kohdallaan.

Tuloksena oli 14 sivua liiketoimintasuunnitelmaa. Se oli alku Projant Oy:lle.

 

Konsultoinnilla alkuun

Yrityksen toiminta käynnistyi vuoden 2013 alussa.

– Ilmoitin yrittäjäkavereille ja verkostoille suunnitelmistani. Asiakkaat tulivat keulaan automaattisesti vanhoista piireistä.

Myynnin kehittämiseen ja johtamiseen liittyvillä palveluilla oli kysyntää. Yhdeksän kuukautta Anttila toimi yksin.

– Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on oikeasti tosi iso askel. Ei ole laskukonetta, joka näyttäisi sen kannattavan. On vain uskottava omaan visioon.

Anttilalle oli alusta asti selvää, että yrityksestä tehdään isompi juttu. Uutta ansaintalogiikkaa haettiin määrätietoisesti. Asiakaspalveluiden resurssointi oli yksi tällainen.

– Asiakaspalvelu on resurssoitu yrityksissä huonosti tai asiantuntijoita ei ole tarpeeksi. Piirsimme jälleen prosesseja ja mietimme vaihtoehtoja. Joulukuussa 2014 kuukauden pilotoinnin jälkeen yrityksille esiteltiin asiakaspalveluun liittyvät ratkaisut.

– Tietyt päivät ja kellonajat soitettiin ja myytiin. Asiakkaita ei ruvennut ilmestymään suoraan. Sitten soitettiin lisää. Meillä on sellainen bisnes, että myydä pitää, kukaan ei tule ovelle ostamaan.

Vuonna 2015 työntekijöitä oli 15. Kauppa kävi ja tulosta tuli. Markkinointi suunnattiin Ylivieskaan ja lähiympäristöön.

– Firma kasvoi. Ei sitä jarruttelemaankaan pystynyt, Anttila sanoo.

 

Liiketoimintakaupoilla vauhtia

Vuoden 2017 lopussa työntekijöitä oli lähes 20. Liikevaihto oli 900 000 euroa. Myyntiprosessiin liittyvät markkinointipalvelut otettiin palvelutarjontaan.

Uutta ulottuvuutta yritykseen toi digimarkkinointitalo LevelUp Oy, joka liitettiin yritysjärjestelyillä Projant Oy:hyn. Yritysten omistajat tulivat osaomistajiksi Projantiin.

 

Mikroydinryhmässä sparraus parasta

Yritystoiminnan alussa Anttila lähti mikroydinryhmään verkostoutumaan, jakamaan ajatuksia toisten yrittäjien kanssa ja tekemään kauppaa.

– Ryhmässä on paljon kontakteja ja yrittäjät avaavat ovia toisilleen. Vertaistuki ja korvienvälituuletus on tärkeää. Suoria asiakkuuksiakin on tullut. Välillinen hyöty on ollut suuri, kun ryhmässä ollut yrittäjä on esitellyt palveluitani eteen päin.

Kerrallisen asiantuntijan neuvoilla Anttila sanoo säästäneensä suuria summia.

– Se oli yritysjärjestelyihin liittyvä vinkki. Olimme tekemässä toisenlaista ratkaisua. Yhdellä oivalluksella yritystoiminta sai uuden suunnan ja säästimme 100 000 euroa.

Mikroydinryhmä on Anttilan mukaan oikea taho edistämään pienyrittäjän asemaa.

– Mikroyrittäjyys-sana pitää saada arkikieleen, päättäjien ja poliitikkojen puheisiin. Mikroyrityksen tarpeet ovat aivan toiset kuin yli 10 hengen pienyrityksillä. Saati sitten, kun työntekijöitä on 50 tai 250.

Anttila sparraa mielellään kasvuyrityksiä. Mikroydinryhmän isäntänä hän on ollut kerran. Silloin aiheena oli myynti.

 

Määrätietoisesti eteen päin

Anttila on hakenut yritykselleen kasvua määrätietoisesti. Monien asioiden hän sanoo edenneen suunnitellusti alkuperäisen vision mukaan. Johtoajatuksena on ollut 300:n strategia, jota kohti edetään.

– Vuosi aloituksesta – liikevaihto 100 000 euroa. Sitä tuli 126 000 euroa. Kolme vuotta aloituksesta – laskutusasiakkaita 100. Vuonna 2015 määrä oli 119. Sekin ylitettiin.

Vuonna 2022 on kolmannen sadan vuoro. Silloin on 10 vuotta Projantin perustamisesta.

– Henkilöstö tietää viimeisen strategian. Siihen asti muut voivat vain arvailla, Anttila myhäilee.

 

Verkkokauppoja, videota ja tekstiä

Myynnin kehittämiseen keskittyneestä Projant Oy:stä on kasvanut koodauksen ja digimarkkinoinnin asiantuntijayritys.

Vuoden alussa nimi vaihdetiin paremmin strategiaa palvelevaksi LevelUp Oy:ksi. Samalla yritysilme ja verkkosivut uudistuivat. Toimipisteet ovat Ylivieskassa, Oulussa ja Helsingissä. Työntekijöitä on lähes 40. Liikevaihto oli viime vuonna noin 1,5 miljoonaa euroa.

– Autamme yrityksiä pienentämään asiakashankinnan kustannuksia ja kasvattamaan asiakkuuksien arvoa. Automaatio etenee ja ennustettavuus paranee. Tiettyjen signaalien perusteella tiedetään ennen asiakasta, mitä palveluja yritys tarvitsee. Vastaamme laajasti kasvuyritysten erilaisiin tarpeisiin. Se on kilpailuetu, Anttila sanoo.

Digituotanto valmistaa verkkosivuja, verkkokauppa- ja kampanjasivustoja sekä koodausta. Sisällöntuotanto tekee kuvaa, tekstiä ja videota digitaalisiin kanaviin, mutta myös lehtiä ja lehtimainoksia. Digimarkkinointi keskittyy sosiaalisen median markkinointiin ja markkinoinnin automaatioon liittyviin palveluihin. Asiakaskontaktointi-tiimi hoitaa etänä asiakkaiden myyntipuhelut, ja asiakaspalvelu huolehtii yritysten sähköisistä kanavista.

– Tyytyväinen henkilöstö korreloi suoraan asiakastyytyväisyyteen. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä, yritys menestyy. Tämän kehän ympärillä tehdään töitä, toimitusjohtaja Anttila sanoo.

 

Mikä mikroydinryhmä?

Mikroyritysten ydinryhmä tarjoaa yrittäjälle vertaistukea, sparrausta, kehittämisideoita ja verkostoja.

Ydinryhmä kokoontuu kiertävällä periaatteella ryhmään kuuluvien yritysten tiloissa. Illan aiheen päättää vuorossa oleva isäntäyritys. Kokoontumiset ovat kuusi kertaa vuodessa.

Oulun Yliopiston johdolla vuodesta 2015 toiminut mikroyrittäjyyden ydinryhmätoiminta siirtyi vuonna 2018 NIHAKin palveluksi.

Lisätietoja: yrityspalvelupäällikkö Marika Kumpula Nivala-Haapajärven Seutu NIHAK ry puh. 046 5040 8480.