Blogi: Mitä hyvää olen tehnyt, että olen tavannut teidät?

Kaupunki kuuntelee -tapahtumassa huhtikuussa Haapajärvellä saimme tavata paljon yrittäjiä

Otsikon sanat kirjoitti yrittäjä, joka löysi NIHAKin Rekry+ hankkeen kautta uuden yhteistyökumppanin – JEDU:n. ”Mitä hyvää olen tehnyt, että olen tavannut teidät” voisivat olla omat sanani työyhteisölleni. Voisin sanoa nuo sanat myös jokaiselle yrittäjälle, jonka Marjo ja minä olemme kohdanneet.

Hankkeessa tuemme mikro- ja pieniä yrityksiä kaikessa, mikä liittyy rekrytointiin. Jokainen kohtaaminen yrittäjän kanssa tuo mukanaan jotain uutta ja innostavaa. On mahtavaa aloittaa ihan tyhjältä pöydältä ja etsiä yhdessä juuri kyseessä olevan yrittäjän näköinen ratkaisu hänen rekrytointihaasteeseensa. Joskus yritykset tarvitsevat perehdytyssuunnitelmaa uusille työntekijöille.

Toisinaan olemme yrittäjien apuna rekrytointihaastatteluissa ja työnhakijoiden arvioinnissa. Kaikki yritykset tarvitsevat näkyvyyttä. Siihen tarpeeseen olemme vastanneet kutsumalla alueen yrityksiä mukaan rekrytointitapahtumiin. Tapahtumissa ne ovat voineet verkostoitua, vahvistaa yritysmielikuvaansa, lisätä tunnettuuttaan tai etsiä uusia työntekijöitä.

Tammikuussa olimme Oulun Yliopiston Pestipäivillä kertomassa alueemme työmahdollisuuksista. Kuvasssa vasemmalta lähtien Timo Liimatainen (NIHAK), Samuel Kokkoniemi (KNK Networks), Kristiina Nyman (NIHAK) ja Laura Hirsivaara (Hero Mechanics)

Yrittäjän kanssa yhteistyö alkaa sen pohtimisella, mitä hänen yrityksensä tarvitsee. Joskus he tarvitsevat opiskelijaa, jonka voisi ottaa harjoitteluun, ja mahdollisesti palkata opintojen jälkeen työsuhteeseen. Osa mikroyrittäjistä haluaisi osa-aikaista apua yrityksen pyörittämiseen, jotta itse ehtisi tehdä paperitöitä tai pitää välillä vapaapäiviä. Hakipa yrittäjä osa-aikaista tai kokoaikaista työntekijää, mietimme yhdessä tarkkaan työpaikkailmoituksen sanoitusta. Rekrytointikanavilla on myös merkitystä. Ne valitaan sen mukaan, haetaanko osaajaa kotikulmilta vai jopa Suomen rajojen ulkopuolelta.

Hyvä yhteistyö yrittäjien kanssa kannustaa meitä tekemään parhaamme. Tuntuu tosi mukavalta, kun meihin luotetaan. Saamme käyttää kaikkia niitä taitoja, joita olemme työuramme aikana oppineet. Marjolla on vahva kaupallinen ja markkinoinnin osaaminen. Oman työurani olen tehnyt ihmissuhde- ja vuorovaikutustyössä. Osaamisalueemme ovat kovin erilaiset, ja se tekee meistä hyvän tiimin. On meissä kyllä samaakin: nauru herkässä, intoa opetella uutta ja tahto tehdä työmme hyvin.

Rekry+ hankkeessa olemme puolessa vuodessa ottaneet yhteyttä 124 yritykseen. Niistä 38 yritystä on vastannut myöntävästi tarjoamaamme palveluun. Olemme Marjon kanssa siitä tosi iloisia, ja odotamme sanan kiirivän maksuttomasta rekrytointituesta yhä uusille yrittäjille. Hanketta on jäljellä vielä puolitoista vuotta. Haaveenamme on tuottaa vielä monen monituista kertaa molemminpuolinen kokemus hyvästä yhteistyöstä, joka kiteytyy yrittäjän palautteessa: “Mitä hyvää olen tehnyt, että olen tavannut teidät?”

Kristiina Nyman
Projektipäällikkö, REKRY+


REKRY+ -hankkeen tiimi Kristiina ja Marjo

NIHAK REKRY+ -hanke on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen osarahoittama (ESR+) ja sen toteutusaika on 31.8.2025 saakka.

Ota yhteyttä hankkeen työntekijöihin:

Kristiina Nyman
Projektipäällikkö
p. 050 433 8929                                                                        
kristiina.nyman@nihak.fi

Marjo Tenhunen
Projektityöntekijä
p. 050 302 4429 
marjo.tenhunen@nihak.fi           

Muuta ajankohtaista

Perinteet ovat voimaa ja keino erottautua

Paakarin Pysäkkiä pyörittävällä perheyrityksellä on takanaan jo kolme vuosikymmentä, mutta kehittäminen jatkuu. NIHAKin Rekry+ -hankkeesta yritys on saanut apua onnistuneeseen rekrytointiin. Kärsämäellä toimiva Kahvila-Leipomo Paakarin

NIHAK rekrytoi: haemme kahta projektipäällikköä!

Etsimme jälleen uutta osaamista mahtavaan asiantuntijatiimiimme! Nyt tarjolla on kaksi projektipäällikön paikkaa, joissa molemmissa on mahdollisuus edistää alueemme elinkeinoelämää. Projektipäällikkö kansainväliseen kehityshankkeeseen Onko sinulla intoa