Stiletto vaatettaa ja kengittää verkkoasiakkaita ympäri maailmaa

Haapajärvinen vaate- ja kenkäliike lähti jo varhain hyödyntämään verkkokaupan mahdollisuuksia. Se ei kuitenkaan tarkoittanut kivijalkakaupan syrjäyttämistä, päin vastoin.

Verkkokaupan ansiosta yritys voi pärjätä, vaikka se sijaitsisi sivussa isoista keskuksista. Haapajärvellä kotipaikkaansa pitävä kenkä- ja asusteliike Stiletto on tästä hyvä esimerkki.

Yrittäjä Kimmo Maijalan mukaan verkkokauppa ja kivijalkaliike muodostavat kokonaisuuden, jossa kumpikin hyötyy toisesta.

– Verkkokauppa mahdollistaa isomman valikoiman ja uudistumisen, ja siten se palvelee myös kivijalkakauppaa. Myös sesongit ovat verkossa ja kivijalassa vähän eri aikoina, mikä tasapainottaa jonkin verran kausivaihtelua.

Verkkokaupan kannalta paikkakunnan koolla ei käytännössä ole väliä. Maijalan mukaan Haapajärvellä on monia etuja tarjottavanaan.

– Kiinteät kustannukset ovat täällä edullisemmat kuin isoissa kaupungeissa, ja osaavaa työvoimaa on hyvin saatavilla. Uskoisin myös, että sitoutuminen on täällä parempaa kuin etelässä.

Sijainti tulee myös logistiikkaa: tiet vievät joka suuntaan, ja tavarakuljetuksia tulee ja lähtee päivittäin.

– Siinä asiassa emme häviä täällä kenellekään, Maijala toteaa.

Takana vuosien kehittämistyö

Stiletto avasi kotimaan verkkokauppansa jo vuonna 2011 ja oli siten yksi varhaisista liikkeelle lähtijöistä.

– Näimme markkinan muutoksen ja sen, että pelkällä kivijalalla ei tulevaisuudessa pärjätä. Halusimme myös lähteä heti kunnolla mukaan, Maijala kertoo.

Yritys panosti alusta saakka laadukkaisiin tuotekuviin, joiden laatimisessa on hyödynnetty automatiikkaa ja omia malleja. Maijalan mukaan asiakkaille halutaan antaa tuotteista mahdollisimman realistinen kuva, mikä osaltaan vähentää myös palautuksia.

Verkkokaupan kasvu johti myös siihen, että yritys rakensi vuonna 2016 Haapajärven keskustan länsipuolelle reilun tuhannen neliön liiketilan varasto- ja logistiikkatiloineen.

– Meidän kokoluokassamme se oli mittava investointi. Haapajärvelle oli kuitenkin hyvä rakentaa, ja kaupungin johto oli tukenamme, Maijala toteaa.

Vahvuuksina valikoima ja palvelu

Tällä hetkellä kotimaan verkkokauppa muodostaa selvästi suurimman osan Stileton myynnistä. Toisena tulee kasvava verkkokauppa Ruotsiin. Kivijalkamyynti tulee Maijalan mukaan niiden jälkeen.

– Verkossa asiakkaat tulevat ympäri Suomea, noin puolet heistä pääkaupunkiseudulta. Paikan päällä haapajärviset ovat varmasti suurin ryhmä, mutta väkeä käy aina Etelä-Suomea myöten, kun asiakkaat ajavat tätä kautta lomilleen.

Verkkokauppa on samalla yksi markkinointikanava, sillä se tekee valikoimaa tunnetuksi ja laajentaa asiakaspohjaa.

– Moni tietää jo myymälään tullessaan, mitä on tulossa hakemaan. Verkossa katsotaan malleja, ja kivijalassa sovitetaan ja tehdään kaupat, Maijala toteaa.

Tunnettujen verkkokauppajättien joukossa pienempikin yritys voi pärjätä omilla vahvuuksillaan. Maijalan mukaan tärkeä kilpailuvaltti on valikoima, joka on varsin laaja ja koottu suomalaiseen makuun sopivaksi.

– Valikoimalla pystymme varmasti kilpailemaan ylivieskalaisten ja jopa oululaisten kanssa, Maijala sanoo.

Toinen kilpailutekijä on suomenkielinen ammattitaitoinen asiakaspalvelua, jota ei ole ulkoistettu. Maijalan mukaan asiakkaat arvostavat myös ripeitä toimituksia.

– Ja toki hintojenkin pitää olla kilpailukykyisiä.

Verkkokauppa avasi ovet maailmalle

Stileton yrittäjät näkivät kasvun mahdollisuudet, kun he lähtivät laajentamaan verkkokauppaa ulkomaille. Ensimmäisenä vuorossa oli Ruotsi vuonna 2016.

– Ajattelimme, että koska suomalaiset tekevät verkko-ostoksia ulkomailta, niin miksemme mekin voi mennä sinne. Näin emme menetä kaikkia markkinaosuuksia ulkomaille, Maijala toteaa.

Yritys sai Nihakilta apua muun muassa tarvittavien tukihakemusten tekoon. Maijalan mukaan isoin urakka liittyi käännöstyöhön ja markkinointiin.

– Aloittavilla verkkokaupoilla on haaste löytää asiakkaansa. Kuten kivijalkaliikkeessä, myös verkkokaupassa markkinointi on tärkeää. Sen avulla tarjonta tuodaan perämetsästä valtakadun varteen, Maijala kuvailee.

Maijalan mukaan Google-näkyvyys on yritykselle tärkeää kireässä kilpailussa. Myös verkkokauppa-alustan on oltava teknisesti riittävän hyvä, jos haluaa tavoitella kansainvälisiä markkinoita.

Kun tie Stileton osalta oli avattu, laajentuminen jatkui vauhdilla uusille markkina-alueille. Tällä hetkellä verkkokauppa toimii 60 eri maassa aina Australiaa ja Uutta-Seelantia myöten. Valtaosa myynnistä menee EU-alueelle.

– On mahdollista, että jonain päivänä kansainvälinen verkkokauppa on meidän tärkein osa-alueemme, Maijala toteaa.

Teksti ja kuvat: Hanna Perkkiö


Kenkä- ja asusteliike Stiletto Oy

  • Perustettu vuonna 2006 Haapajärvellä.
  • Omistajat Kimmo Maijala ja Liisa Kekkonen.
  • Vuodesta 2009 liike myös Iisalmessa.
  • Oma verkkokauppa vuodesta 2011.
  • Vuonna 2016 valmistui oma liiketila sekä verkkokaupan varasto Haapajärven keskustan länsipuolelle.
  • Liikevaihto noin 2,6 milj. euroa.
  • Työntekijöitä yhteensä 18, joista neljä Iisalmessa ja loput Haapajärvellä.

https://www.stiletto.fi

Muuta ajankohtaista

Perinteet ovat voimaa ja keino erottautua

Paakarin Pysäkkiä pyörittävällä perheyrityksellä on takanaan jo kolme vuosikymmentä, mutta kehittäminen jatkuu. NIHAKin Rekry+ -hankkeesta yritys on saanut apua onnistuneeseen rekrytointiin. Kärsämäellä toimiva Kahvila-Leipomo Paakarin

NIHAK rekrytoi: haemme kahta projektipäällikköä!

Etsimme jälleen uutta osaamista mahtavaan asiantuntijatiimiimme! Nyt tarjolla on kaksi projektipäällikön paikkaa, joissa molemmissa on mahdollisuus edistää alueemme elinkeinoelämää. Projektipäällikkö kansainväliseen kehityshankkeeseen Onko sinulla intoa