Back to Work -tapahtuma kokosi toista kertaa alueen yrittäjiä yhteiseen syyskauden starttiin. NIHAKin ja Nivalan Teollisuuskylän järjestämä tilaisuus oli tällä kertaa omistettu kansainvälistymisteemalle. Uudet markkinat ja tuoreet näkökulmat nähtiin puheenvuoroissa yritysten kannalta suurena mahdollisuutena – ja tässä ajassa myös välttämättöminä.
– Jos yrityksellä on tuote, palvelu ja osaaminen kunnossa, silloin kannattaa ajatella isosti ja lähteä kokeilemaan siipiä. Siitäkin huolimatta, että ajatus nykytilanteeseen jäämisestä voi tuntua helpommalta ja mukavammalta, NIHAKin toimitusjohtaja Toni Krankkala totesi avauspuheenvuorossaan.
Kansainvälistymisessä tärkeintä on lähteä liikkeelle ja aloittaa kokemuksen kerryttäminen. Käytännössä se voi tarkoittaa aluksi vaikkapa messumatkalle osallistumista, jolloin voi hakea tuntumaa uusista markkinoista. – NIHAK tarjoaa yrityksille juuri tällaisia mahdollisuuksia. Se on yhdessä lähtemistä, kokemusten hankkimista ja verkostojen rakentamista. Sen jälkeen voidaan edetä kohti tarkempia suunnitelmia, Krankkala summasi.
Think Big -palkinto ennakkoluulottomalle kansainvälistyjälle
Think Big -palkinnon sai tänä vuonna nivalalainen Hero Mechanics Oy. NIHAK myöntää palkinnon vuosittain mikroyritykselle, joka uskaltaa ajatella isosti ja kansainvälistyä ennakkoluulottomasti.
Hero Mechanics Oy on perustettu vuonna 2018, mutta sen toimitusjohtaja Esa Lohelalla on takanaan yli 20 vuoden kokemus koneistusalalta. Pitkästä urasta huolimatta hän ei ole jäänyt kiinni perinteisiin toimintamalleihin, vaan hakee uusia ajatuksia ja soveltaa niitä uskaliaasti yrityksen kehittämisessä.
Ennakkoluuloton asenne näkyy esimerkiksi rekrytoinnissa. Vuoden 2020 lopulla yritys palkkasi ensimmäisen ulkopuolisen toimihenkilönsä, myynti- ja markkinointiasiantuntijan Puolasta. Kansainvälisille markkinoille laajentaminen on ollut Hero Mechanics Oy:n strategiana yrityksen perustamisesta saakka. Siinä tärkeää on hankkia yritykseen oikeanlaista osaamista. Samalla kansainvälistyminen nähdään myös mahdollisuutena avartaa näkökulmia ja tuoda yritykseen uusia ajattelutapoja.
Pohjoisen painoarvo kasvaa
Back to Work -tilaisuudessa puhunut kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari painotti uuden turvallisuuspoliittisen tilanteen tuomaa haastetta yrityksille.
– Suomen ja koko pohjoisen alueen on asemoitava itsensä uudelleen, ja myös vientimarkkinoita on tarkasteltava uudella tavalla, Skinnari totesi.
Natoon liittymisen myötä Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden painoarvo kasvaa entisestään. Myös uusien lähetystöjen avaamisesta neuvotellaan parhaillaan eri puolilla maailmaa.
Kansainvälistymisessäkin on syytä ajatella paikallisesti ja suunnata katse alueisiin: kiinnostavat kumppanuudet löytyvät kohdemaissa usein aluetasolta. Joka tapauksessa tärkeintä on olla itse aktiivinen.
– Avautukaa ja lähtekää liikkeelle, sillä kukaan ei tule hakemaan teitä täältä, ministeri tähdensi.
Pienetkin voivat pärjätä
Yrittäjien näkökulmia kansainvälistymiseen tarjosi paneelikeskustelu, jota vetämässä oli BusinessOulun asiakkuuspäällikkö Janne Hietaniemi. Paneelikeskustelussa paneuduttiin erityisesti pienten yritysten haasteisiin ja onnistumisiin vientiponnisteluissa.
Sieviläisen GearMotive Oy:n toimitusjohtaja Riku Hietamäki kertoi, kuinka yritys on alusta lähtien rakennettu kv-markkinoita ajatellen. Vuonna 2015 perustettu GearMotive on erikoistunut kilpa-ajoneuvojen vaihteistoihin. Hietamäki korosti muun muassa verkostojen ja tukijoukkojen merkitystä sekä tinkimätöntä työtä tuotteen laadun ja asiakkaan palvelun eteen.
BusinessOulun toimialakoordinaattori Eija Hämäläinen on myös messu- ja tapahtumamarkkinointiin erikoistunut yrittäjä. Pitkän kansainvälisen kokemuksen pohjalta Hämäläinen antoi monia käytännön vinkkejä kansainvälistyville yrityksille. Kielitaidosta ei tarvitse tehdä kynnyskysymystä, sillä englantia puhutaan murtaen kaikkialla, ja suurissakin yrityksissä käytetään tulkkeja. Hämäläinen korosti myös ihmisten kohtaamisen tärkeyttä. Eri kulttuureista tulevilla yrittäjillä on usein paljon yhteistä keskenään.
NIHAKin projektityöntekijä Nataliia Dichtiarenkolla on kotimaassaan Ukrainassa yritys, joka valmistaa ja myy naisille suunnattuja roolipelihaarniskoja. Koska tuotteet on suunnattu pienelle, mutta kansainväliselle kohderyhmälle, yritystoiminta oli luontevaa aloittaa suoraan globaaleilla markkinoilla. Dichtiarenko uskoi ideaansa, vaikka moni muu epäili. Hän toteaakin, kuinka alkuvaiheessa tärkeää saada rinnalle kannustava tiimi. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin mennä eteenpäin, sillä huonoin vaihtoehto on olla tekemättä mitään.
Haapajärvisen metsästystarvikeliike Olkkonen Oy:n Osuma-tuotteita viedään Pohjoismaiden lisäksi useisiin Euroopan maihin. Toimitusjohtaja Jukka Olkkosen mukaan kansainvälistymisen taustalla oli halu nähdä, kuinka pitkälle omien tuotteiden kanssa oli mahdollista päästä. Alussa ratkaiseva merkitys oli NIHAKin kv-palveluilla, joiden kautta yritys lähti aikoinaan kokeeksi näyttäytymään alan messuille. Sillä tiellä ollaan yhä.
Menestyminen vaatii uutta ajattelua
Tilaisuus huipentui futuristi, keksijä ja kirjailija Perttu Pölösen puheenvuoroon, jossa hän kävi läpi bisnesmallien kehittymistä mielenkiintoisella tavalla historiaan peilaten. Uudet teknologiat, alustatalous ja globaalit verkostot tarjoavat tänä päivänä valtavasti mahdollisuuksia haastaa vanhoja ajatusmalleja ja tapoja toimia.
Pölösen keskeinen viesti oli, että todellisia uudistuksia ei synny tekemällä pelkästään parempia versioita vanhoista ratkaisuista. Uudet menestyjät ovat niitä, jotka osaavat ajatella tuoreesti ja saavat vanhat ratkaisut näyttämään huonoilta.
Varsinaisen seminaariohjelman jälkeen vuorossa oli verkostoitumis- ja cocktailtilaisuus, jossa vieraat pääsivät vaihtamaan ajatuksia. Iltaa tahdittivat Suomen suosituimpiin artisteihin kuuluva Jukka Poika sekä DJ Stormy.
Jukka Poika kuuluu suomenkielisen reggaen uranuurtajiin. Oman tien kulkeminen on tuonut menestystä, muttei kuitenkaan nopeasti. Artistin ura alkoi jo 90-luvulla, mutta varsinaisen läpimurtonsa suuren yleisön tietoisuuteen hän teki reilut kymmenen vuotta sitten. Jukka Poika näytti Nivalassa mallia yleisön huomioimisesta ja spontaanista hetkeen eläytymisestä.
Lue juttu englanniksi tästä linkistä / read the article in english from this link!
Teksti ja kuvat: Hanna Perkkiö