Yrityspalvelupäällikkö Arto Junnolla on pitkä kokemus alueen yritysten parissa työskentelystä. Nykyään hänen ympärillään on NIHAKissa laaja asiantuntijoiden joukko sekä yhteistyöverkosto.
Yrittäjyyden ensiaskelia, toiminnan laajentamista, myynnin ja markkinoinnin kehittämistä, vientiponnisteluja – Arto Junno ja muut NIHAKin yrityspalvelupäälliköt ovat alueen yrittäjien apuna mitä moninaisimmissa tilanteissa. NIHAKin organisaation vahvuus ovat monen eri alan osaajat ja laaja yhteistyöverkosto. Pystymme tarjoamaan yrittäjälle asiantuntevaa palvelua ja ohjaamaan hänet kussakin tilanteessa oikeanlaisen avun lähteelle, Junno sanoo.
Tällä hetkellä Junno työskentelee yrityspalvelupäällikkönä Kärsämäellä ja Pyhäjärvellä. Hän on NIHAKin pitkäaikaisin työntekijä: viime vuonna täyteen tuli 18 vuotta seudun yritysten palveluksessa. Junno rekrytoitiin vuonna 2005 seudullisen yritysvalmennuksen projektipäälliköksi Nivala-Haapajärven seutukuntaan, joka tuolloin oli muutaman
työntekijän organisaatio. Sitä ennen hän oli valmistunut puutekniikan insinööriksi ja laskentatoimen merkonomiksi
sekä tehnyt projektitöitä koulutusalalla.
– Alkuaikoina seutukunnan työ keskittyi alueellisiin kehittämisprojekteihin joita suunniteltiin yritysten tarpeisiin. Täällä on alusta asti oltu yritysten kehittämisen asialla, Junno toteaa.
Junno on työskennellyt vuosien varrella useissa eri projekteissa ja oli myös mukana käynnistämässä seudullisen
vientiasiantuntijan palvelua. Yritysten kansainvälistymispalveluista onkin tullut tärkeä osa seudullista tarjontaa.
Vuonna 2011 seutukunnan aluekehittämistyö ja kunnalliset yrityspalvelut yhdistyivät NIHAKin organisaatioon. Sittemmin työntekijöiden määrä on projektien myötä kasvanut noin kahteenkymmeneen.
Junno siirtyi projektityöstä yrityspalvelupäälliköksi kahdeksan vuotta sitten. Nykyisessä tehtävässään häntä innostavat päivittäin vaihtuvat haasteet ja yritysten rinnalla kulkeminen kaikissa eri vaiheissa.
Yritysneuvojan täytyy pysytellä ajan hermoilla. Toimialat kehittyvät, ja uudenlaista yritystoimintaa syntyy esimerkiksi
digitalisaation myötä. Sähköinen asiointi on tullut osaksi myös hanketyön ja yritysneuvonnan arkea.
Nykyään suurin osa ensikontakteista tulee sähköisiä kanavia pitkin. Silti yrityspalvelupäällikön työssä jalkautuminen ja kasvokkain kohtaaminen ovat yhä arvossaan.
– On tärkeää olla yrittäjien tavoitettavissa. Moni asia on lähtenyt liikkeelle niin, että lounaspaikassa joku on tullut
nykäisemään hihasta. Tämä työ on pitkälti vuorovaikutusta ja ratkaisujen hakemista yhdessä.