Kolmatta kertaa järjestetty Back to Work -tapahtuma kokosi alueen yrittäjät, kuntapäättäjät ja muut keskeiset NIHAKin yhteistyöorganisaatioiden edustajat Nivalan teknologiakeskukseen aloittamaan syyskautta yhdessä. Tapahtumassa nostettiin esiin pohjoissuomalaisten yritysten tarinoita, joissa korostuivat pitkäjänteinen työ ja oman polun löytäminen.
Tapahtuman yhteydessä julkistettiin Think Big -palkinnon saaja, joka tänä vuonna oli Konesilta Oy:n toimitusjohtaja Ville Kyllönen Kärsämäeltä. NIHAK myöntää palkinnon vuosittain yritykselle, joka uskaltaa ajatella isosti ja kansainvälistyä rohkeasti.
Konesilta Oy:n strategiana on ollut yrityksen ennakkoluuloton kasvu ja kansainvälistyminen. Tätä työtä on tehty kehittämällä johtajuutta, vastuuttamalla henkilöstöä sekä toteuttamalla päämäärätietoista kasvua suunnitelmallisesti ja hallitusti.
Menestyksen taustalla aitous ja omaperäisyys
Tapahtuman pääesiintyjä, käsikirjoittaja, tuottaja ja ohjaaja Teemu Hostikka kertoi oululaisen NTRNZ Media Oy:n tarinan. Yhtiö tunnetaan parhaiten Eränkävijät-TV-sarjan luojana, joka on voittanut useita Kultainen Venla -palkintoja ja myynyt sisältöjään yli 100 maahan.
Hostikan mukaan yhtiö on halunnut olla edelläkävijä tuomalla eräohjelmiin uudenlaista kuvankerrontaa. Aluksi ostajien vakuuttaminen ei ollut helppoa, mutta työ kannatti: Eränkävijät keräsi heti ensimmäisellä tuotantokaudellaan vuonna 2016 ennätykselliset katsojaluvut.
Omaksi ilmiökseen nousi Äijä-koira, joka oli mukana noutamassa Eränkävijöiden ensimmäistä Kultainen Venla -palkintoa. Sittemmin sarjaa on katsottu yli 50 miljoonaa kertaa, ja parhaillaan kuvataan kymmenettä kautta.
– Olemme monesti miettineet suosion syitä. Yksi selitys on, että kaikki kuvattu on aitoa. Meillä ei myöskään ollut menneisyyden taakkaa siitä, miten tällaista sarjaa pitäisi tuottaa. Alkuvaiheessa teimmekin virheitä ja aliarvioimme käytössämme olevat resurssit, Hostikka kertoi.
NTRNZ Media Oy on aukonut maailmalla ovia suomalaisille sisällöille. Eränkävijöiden kansainvälinen versio Love of the Wild oli Hostikan mukaan oppitunti kansainvälisen tuotannon tekemisestä. Yhtiön seuraava tuotanto, Vaietut arktiset sodat, puolestaan oli ensimmäinen Suomessa tuotettu kansainvälinen dokumenttisarja. Sen esitysoikeudet osti viihde- ja mediajätti Walt Disney Company.
Viime aikoina yhtiö on tehnyt yhteistyötä Yhdysvaltojen tunnetuimpiin elokuvayhtiöihin kuuluvan Imagine Entertainmentin kanssa. Yleisön nähtäville on tulossa myös Vaietut arktiset sodat -sarjan toinen tuotantokausi.
Kansainvälisen verkoston luominen on vaatinut yhtiöltä vuosien työn. Hostikan mukaan olennaista on kehittää tuote, jota on mahdollista myydä Suomen rajojen ulkopuolellekin.
– Esimerkiksi Vaietut arkiset sodat -sarjaa tehtiin alusta lähtien monella eri kielellä kansainvälinen yleisö huomioiden.
Erikoisosaamisella kohti markkinoita
BBS-Bioactive Bone Substitutes Oyj:n tuotantojohtaja Kimmo Tyni ja työnjohtaja Kati Happo toivat esiin pitkäjänteisen työn merkityksen tuotekehityksessä. Oulussa ja Reisjärvellä toimiva terveysteknologiayhtiö kehittää uuden sukupolven lääkinnällisiä tuotteita luuvaurioiden hoitoon.
Lääkealalla tuotteen kehittäminen on vuosien, jopa vuosikymmenten prosessi. Yhtiön kehittämä vaikeiden luumurtumien ja luutumisongelmien hoitoon tarkoitettu tuote on parhaillaan loppumetreillä CE-merkintäprosessissa, joka mahdollistaa tuotteen kaupallistamisen EU-alueella.
BBS-Bioactive Bone Substitutes työllistää yhteensä 25 henkilöä, joista 15 Reisjärvellä sijaitsevalla tehtaalla. Pienessä yrityksessä henkilöstön osaaminen on tärkein pääoma, ja työhyvinvointi ja jaksaminen korostuvat.
Erikoisalan toimijana yhtiö kouluttaa itse asiantuntijoita, ja kehittämistyöhön osallistuu koko työyhteisö. Merkille pantavaa on, että myös tuotteen valmistuksessa tarvittava laitteisto ja teknologia on yhtiön itse kehittämää.
Konekauppaa Kärsämäeltä maailmalle
Henkilöstön merkitystä korosti myös Think Big -palkinnon saanut Konesilta Oy:n toimitusjohtaja Ville Kyllönen. Hänen mukaansa yrityksen arjessa on tärkeää puhaltaa yhteen hiileen, jakaa vastuuta sekä antaa lupa kokeilla – ja joskus myös epäonnistua.
Konesilta Oy on juuriltaan perheyritys, joka aloitti pienestä. Kyllönen oli 2000-luvun alussa työharjoittelussa Hollannissa, jossa huomio kiinnittyi minikaivureiden suureen määrään. Hän hankki oman kaivurin kesätyötienesteillään ja laittoi sen myyntiin. Ostajien kiinnostus vauhditti päätöstä ryhtyä yrittäjäksi.
Tällä hetkellä Konesilta Oy on johtava uusien ja käytettyjen maanrakennusalan koneiden maahantuoja ja myyjä, joka toimii Kärsämäen lisäksi Pirkkalassa ja Tuusulassa. Yritys työllistää 40 henkilöä, ja viime vuoden saldona oli 700 konekauppaa 12 eri maahan.
Kyllönen totesi, että yhtiön tavoitteena on jatkaa kasvu-uralla ja laajentaa edelleen toimintaa konekaupan ja varaosapalvelun lisäksi konevuokraukseen. Hän suuntasi kiitokset myös NIHAKin palveluille, joita yritys on matkan varrella hyödyntänyt aktiivisesti.
Tavoitteena alueen ja yritysten menestyminen
NIHAKin toimitusjohtaja Toni Krankkala johdatti päivän teemaan korostamalla oman polun merkitystä: menestystä ei kannata hakea kulkemalla valmiiksi tallattua tietä vaan menemällä sinne, missä tietä ei vielä ole.
Tätä ohjenuoraa on noudattanut myös NIHAK, jonka yrityspalvelut on rankattu Suomen yrittäjien kuntabarometrissä Suomen parhaiksi. Asiakkaan tarpeisiin vastaaminen on NIHAKin työntekijöiden tärkein fokus. Palvelun on myös oltava käytännönläheistä ja helposti saatavilla.
Krankkala toi esiin myös aluekehitystyön merkityksen. NIHAKin aktiivinen hanketoiminta tuottaa uutta osaamista alueelle ja tasoittaa tietä elinvoimaa tuoville investoinneille. Tehtävänä on myös varmistaa, että investoinneista saadaan mahdollisimman paljon hyötyä alueen kuntiin ja yrityksiin.
NIHAKin keskeinen yhteistyökumppani on saman katon alla toimiva Nivalan Teollisuuskylä, joka rakennuttaa ja vuokraa yrityksille kiinteistöjä ja toimitiloja.
Toimitusjohtaja Harri Poranen esitteli 50 vuotta täyttävän, Suomen suurimpiin kuuluvan teollisuuskylän menestystarinaa.
Teollisuuskylässä on meneillään aktiivisen kehittämisen vaihe, ja uusilla alueilla Kurunpuhdossa ja Tiilimaalla rakentaminen on vauhdissa. Kaiken toiminnan tarkoitus on tarjota puitteet yritysten perustamiselle ja kasvattamiselle – tänäkin vuonna teollisuuskylässä on aloittanut jo viisi uutta yritystä.
Back to Work -tapahtuma jatkui iltapäiväohjelman jälkeen cocktail-tilaisuuden ja verkostoitumisen merkeissä. Musiikkielämyksen tarjosi koskettavana esiintyjänä tunnettu laulaja-lauluntekijä Mikko Harju, ja tapahtuman juontamisesta ja ilahduttavasta sanailusta vastasi stand up -koomikko ja Tampereen Stand Up Clubin perustaja Arimo Mustonen.
Lisää kuvia tapahtumasta löydät täältä.
Teksti: Hanna Perkkiö
Kuvat: Saraeleni