Better Pipe kehittää ilmanvaihtoon liittyvää palvelutarjontaa. Boksin ulkopuolelta ajattelu kuuluu yrityksen toimintakulttuuriin.
Moni yritysidea on saanut alkunsa käytännön ongelmasta. Näin on myös Better Pipen laita. Kuutisen vuotta sitten Mikko Niskanen pohti työmaalla, kuinka hankalaa ja hidasta putkien eristäminen on paikan päällä.
Uretaanista valmistettiin Haapajärvellä tuolloin seinäelementtejä, ja materiaali tunnetaan hyvänä eristeenä. Syntyi ajatus käyttää sitä myös ilmastointiputkien päällä.
– Vastaavaa ei vielä ollut kukaan tehnyt, eikä valmiita menetelmiä siten ollut tarjolla. Niiden kehittämiseksi vaadittiin monen vuoden työ, toimitusjohtaja Antti Nevalainen kertoo.
Samalla jalostui Better Pipe Finland Oy:n liikeidea, joka on valmistaa tehdaseristettyjä ilmanvaihtokanavia ja -osia ja toimittaa ne valmiina kappaleina työmaalle. Menetelmä lyhentää ilmanvaihtoputkien asennusaikaa jopa puoleen tavanomaisesta.
Viime vuodet kehitystyö on kantanut hedelmää, ja yrityksen liikevaihto on kasvanut 30 prosenttia vuodessa. Tällä hetkellä yrityksellä on 15 työntekijää, ja rekrytointitarve on jatkuvasti ajankohtainen.
Better Pipen asiakkaita ovat pääasiassa lvi-asennusliikkeet, talotehtaat ja rakennusliikkeet. Merkittävin käyttökohde on pientalojen uudisrakentaminen.
– Tällä hetkellä toimitamme vuositasolla 1900 pientalokohdetta, mikä on merkittävä osuus jo kaikesta rakentamisesta. Markkina on nyt suotuisa, sillä pientalorakentaminen on kasvussa koronapandemian myötä, Nevalainen toteaa.
Palvelu avainasemassa
Nevalainen tuli toimitusjohtajaksi vuonna 2015. Tuolloin Better Pipen liikeidea oli vielä pilottivaiheessa.
– Ensimmäinen tavoite oli saada talous tasapainoon ja kasvattaa markkinaosuutta pientalopuolella. Saimme mukaan taustahenkilöitä tuomaan asiantuntemusta, ja he ovat yhä mukana yrityksen toiminnassa.
Rakennusalalla ei ole helppoa haastaa vallitsevia käytäntöjä. Yrittäjille kävi selväksi, että pelkästään hyvä tuote ja osaaminen eivät riitä. Siksi oli kehitettävä myös palvelua.
– Hoidamme asiakkaan puolesta myös laskentaprosessin ja logistiikan, eli toimitamme työmaalle oikean määrän oikeanlaista tavaraa sovittuun aikaan. Asiakkaan työaikaa säästyy näin kaikissa vaiheissa, Nevalainen sanoo.
Yrityksessä kehitettiin oma ohjelmisto, joka palvelee koko tuotantoketjua suunnittelusta asennukseen. Kuten muissakin kehitysvaiheissa, myös tässä hyödynnettiin yrityksen sisältä löytyvää osaamista.
Nevalaisen mukaan Better Pipe on rakennusalan toimijana siinä mielessä erikoisuus, että sen johdossa olevien tausta on muilla aloilla.
– Se on yksi syy siihen, että meidän on ollut helppoa lähteä toimimaan uudella tavalla. Henkilöstössä on nuorta porukkaa, joka osaa ajatella boksin ulkopuolelta. Taustavoimat taas tuovat teknistä ja tuotannollista osaamista.
Uusia markkinoita tavoittelemaan
Jatkossa Better Pipen tavoitteena on laajentaa markkinoitaan kerrostalorakentamiseen sekä jatkaa kansainvälistymistä etenkin Pohjoismaissa. Suunnitelmissa on myös laajentaa ilmanvaihtoon liittyvää palvelutarjontaa. Nevalainen korostaa, että alihankkijana toimimisen sijaan yritys haluaa tarjota ammattilaisille ja omakotiasukkaille tuotteiden, palvelun ja ylläpidon kokonaisuuden.
– Tiedon ja digitalisaation hyödyntäminen tarjoaa tälläkin alalla paljon mahdollisuuksia kehittää palvelua asukkaan parhaaksi.
Matkan varrella yritys on hyödyntänyt myös ulkopuolisia kehittämiskumppaneita. Valmistusmenetelmiä on hiottu Ely-keskuksen kehittämisavustuksen turvin, ja NIHAKin Sales is a King -hankkeen kautta on saatu myyntikoulutusta.
– NIHAKin puolelta on pidetty meitä hyvin ajan tasalla, ja valmiit koulutuspaketit ovat yritysten kannalta hyvä konsepti. Ylipäätään suhtaudumme myönteisesti kouluttautumiseen ja haluamme työllistää hyviä osaajia. Meille on tullut myös opiskelijoita ja työssäoppijoita paikallisesta oppilaitoksesta, Nevalainen kertoo.