Menestyvä verkkokauppa vaatii jatkuvaa uuden opettelua

Read article in English

Vaateliike Funda avasi verkkokaupan vuosi sitten, Nivalan Laatukaluste taas on alan pioneereja. Molemmat ovat löytäneet oman toimivan reseptinsä.

– Yritystä perustettaessa oli varma fiilis. Tiesin, että nivalalaiset tukevat mielellään paikallisia liikkeitä.

Näin toteaa Laura Selkäinaho, joka vuonna 2017 oli mukana perustamassa Nivalaan vaateliike Fundaa. Nykyään hänen kanssaan yritystä pyörittävät Mari Kaakinen ja Mira Rajaniemi.

Pelkästään nivalalaisten asiakkaiden varaan yritys ei kuitenkaan ole jäänyt, sillä myymälän asiakaskunta tulee laajalta alueelta. Kaikkialle Suomeen se laajeni vuosi sitten verkkokaupan myötä.

– Olimme jo alusta asti tehneet kauppaa myös sosiaalisen median puolella. Se herätti niin paljon kiinnostusta, että näimme kysyntää varsinaiselle verkkokaupalle. Meillä on kaiken aikaa ollut halu laajentaa ja kehittää toimintaa, Laura Selkäinaho kertoo.

Uusi aluevaltaus on tuonut paljon opeteltavaa, ja työmäärä on kasvanut samaa tahtia tilausmäärien ja myynnin kanssa. Nykyään verkkokaupan lisäksi vaaditaan myös näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Fundalla eri somekanavat ovat Selkäinahon mukaan ahkerassa käytössä.

– Julkaisemme sometileillämme päivittäin kuvia, joiden avulla seuraajamme saavat joka päivä asuinspiraatiota. Hemmottelemme heitä myös tuomalla kaikki tarjoukset heti heidän tietoonsa. Olemme saaneet paljon uusia seuraajia myös erilaisten arvontojen myötä.

Verkkokauppa vaatii menestyäkseen jatkuvaa ajan hermoilla olemista. Fundan yrittäjät pyrkivät nappaamaan kiinni sosiaalisen median uutuuksista, joten esimerkiksi Instagramin uutta kauppaominaisuutta hyödynnettiin heti.

– Muoti muuttuu tiuhaan tahtiin ja vaatii kaiken aikaa kartalla oloa. Instagramin ja erilaisten muotiblogien avulla onneksi pysyy aina hyvin kartalla siitä, mikä on pinnalla juuri nyt. Uusien trendien lisäksi valikoimassa pitää silti olla aina myös klassikkotuotteita, Selkäinaho toteaa.

Kevään koronapiikin ajan myymälä oli kiinni noin kuukauden verran, ja shoppailuun sai varata vain yksityisaikoja. Samaan aikaan verkkokauppa kasvoi, ja alennuskampanjat houkuttelivat asiakkaita.

Vaikka verkkokauppabisnes valtaa alaa, Selkäinaho ei usko kivijalkamyymälän katoavan katukuvasta. Kun asiakasryhmä ulottuu yläasteikäisistä kahdeksankymppisiin, siihen mahtuu monenlaisia shoppailumieltymyksiä.

– Aina löytyy asiakkaita, jotka haluavat palvelua ja mahdollisuuden sovittaa. Ja sehän on lopulta aika nopeaa shoppailua, kun käy paikan päällä ja saa tuotteen heti mukaansa.

Tarinat ja lifestyle koukuttavat sisustajia

Vuodesta 1988 toiminut Nivalan Laatukaluste ei ole jäänyt nojailemaan pitkien perinteiden varaan. Yritys avasi verkkokaupan vuonna 2011 ensimmäisten huonekalu- ja sisustusmyymälöiden joukossa.

– Näimme jo silloin, että siellä se tulevaisuus on myös tällä alalla. Siihen aikaan meillä oli jo paljon myyntiä pitkin Suomea sähköpostin ja tarjousten välityksellä. Huomasimme, että kysyntää löytyy laajasti meidän mallistoillemme ja edustuksillemme, kauppias Hannu-Pekka Havisto kertoo.

Nyt reilusti yli puolet Nivalan Laatukalusteen myynnistä kulkee verkkokaupan kautta. Tilannetta tosin saattaa muuttaa se, että yritys avasi tänä keväänä toisen kivijalkamyymälänsä Kokkolaan.

Havisto muistelee, että ensimmäiset vuodet verkkokaupan parissa kuluivat pitkälti opetteluun. Työtä vaaditaan edelleen, mutta vuosien varrella toimintatavat ovat hioutuneet.

– Mitä paremmin tavaraa löytyy varastosta, sitä paremmin kauppa käy. Kokemus on myös opettanut, mitä pitää olla varastossa, mitkä tuoteryhmät kiertävät parhaiten ja mitä kautta tavarat kannattaa eri asiakkaille lähettää.

Myös markkinointi on helpompaa tänä päivänä sosiaalisen median ansiosta. Laatukalusteessa on paneuduttu huolella somen mahdollisuuksiin: miten mainontaa kannattaa kohdentaa, milloin sitä kannattaa tehdä, minkä tyyppinen viestintä puree seuraajiin.

– Suora tuotemainonta ei välttämättä ole paras ratkaisu, vaan pitää osata tuoda esiin lifestyleä ja omia tarinoita, Havisto toteaa.

Yrityksen omasta henkilökunnasta löytyy osaamista niin verkkokaupan kuin somen pyörittämiseen. Seitsemästä työntekijästä neljä tekee sitä täysipainoisesti.

Verkkokaupan menestyksen taustalla on Haviston mukaan monia tekijöitä. Yksi niistä on hyvät edustukset ja niiden myötä laadukkaat kuvat ja tuotetiedot. Somen lisäksi myös hakukonelöydettävyys on tärkeää, jotta perheyritys löydetään tunnettujen kalustejättien joukosta.

– Näkyvyys vaatii päivittäistä työtä ja seurantaa. Hakutuloksia pitää seurata kaiken aikaa ja tehdä tarvittaessa muutoksia.

Tällä hetkellä Laatukaluste tekee kauppaa kaikkialle Suomeen. Yrityksen päävarasto sijaitsee Nivalan-myymälän yhteydessä. Verkkokaupan kannalta sijainnilla ei Haviston mukaan ole suurta merkitystä.

–  Rahtikulut voisivat etelässä olla pienemmät, mutta siellä taas toimitilat ovat kalliimpia.

 

Teksti: Hanna Perkkiö, Kuvat: Funda ja Nivalan Laatukaluste