Oulun Eteläisessä on iso joukko yrityksiä, jotka uskovat, että vienti vetää jo ensi vuonna. Juuri julkaistun vientibarometrin positiivisin tulos oli, että peräti 98 % kyselyyn vastanneista näki viennin kasvavan jo vuonna 2021.
NIHAK toteutti syys-lokakuussa Think Big Tilannekuva ja Vientibarometri 2020:n. Vaikka yritykset vastasivat vientibarometriin koronan toisen aallon noustessa, olivat odotukset viennin osalta positiivisia. Vastanneista yrityksistä moni aikoo palkata vientiin lisää henkilöstöä ja varsinkin lähimarkkinoilla nähdään kasvua.
17 kunnan alueella käynnistynyt Think Big, Think Global -ohjelma kokoaa yhteen yritykset, jotka haluavat tehdä yhteistyötä viennissä ja verkostoitua toisten vientiyritysten kanssa. Yritysverkostot rakentavat yhdessä näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla ja saavat kustannustehokkaasti aikaan suurempaa vaikuttavuutta kuin yksin toimimalla. Think Big on piirtänyt alueen vientimahdollisuuksista tilannekuvan ja tunnistanut yhdessä kuntien yrityspalveluhenkilöiden kanssa 350 vientiä tekevää tai suunnittelevaa yritystä.
”Vientiliiketoiminnan suurimmaksi haasteeksi yritykset näkevät vientiä tukevien partnereiden ja verkostojen löytymisen. Olemme päättäneet tarjota apua juuri kumppanuuksien rakentamiseen niin Suomessa kuin vientimarkkinoillakin. Verkostojen kutomisen lisäksi järjestämme yhteisesiintymisiä markkinoilla alkuun digitaalisilla alustoilla ja matkustusrajoitusten hellittäessä myös näyttävillä messuesiintymisillä ja yhteisvierailuilla. Yritykset kaipaavat näinä päivinä vertaistukea ja myös ulkopuolisia virikkeitä siihen, miten vientikauppaa tehdään muuttuneessa maailmassa.”, Think Big projektipäällikkö Janne Hietaniemi NIHAKista kertoo.
Think Bigin ohjausryhmään ja neuvonantajiin on koottu joukko kokeneita vientiammattilaisia paikallisista yrityksistä, mutta myös rahoituksen ja tutkimuksen puolelta. Lisäksi Think Bigillä on globaali verkosto markkina-asiantuntijoita, joita hyödynnetään tapauskohtaisesti yritysten eduksi. Think Big ei aio rajoittua yhteen toimialaan, vaan ensimmäisiä askeleita ollaan ottamassa jo puurakentamisen sekä ruoka- ja palveluviennin kanssa. Luonnollisesti myös alueen vahvuus eli konepaja- ja metalliklusteri on mukana.
”Tärkeää on keskittää resurssit niihin yritysryhmiin, joista löytyy eniten aktiivisuutta ja aitoa halua yhteistyöhön. Ei yritetä työntää narulla.”, kuvaa ohjausryhmän varapuheenjohtaja Pekka Päivärinta Pehutec Oy:stä.
Yksi kasvumahdollisuuksiin positiivisesti suhtautuvista on Ylivieskasta kansainvälistä liiketoimintaa harjoittava Maler Oy. Se on sisustusrakentamisen edelläkävijä, joka valmistaa puusta ja MDF:stä sisustus- ja rakennustuotteita sekä kuiviin että kosteisiin sisätiloihin.
”Näemme hyviä kasvumahdollisuuksia suomalaisten puutuotteiden viennissä. Meillä on tavoitteena kasvattaa viennin liikevaihtoa useita miljoonia euroja lähivuosina. Viemme tuotteitamme jo Eurooppaan ja Aasiaan. Toivottavasti Think Big tiimi auttaa meitä löytämään kumppaneita, rahoitusta ja avainhenkilöitä vientiin. Lisäksi haluamme osallistua hyvin järjestettyihin näyttäviin messuesiintymisiin”, toivoo Maler Oy:n viennistä vastaava johtaja Lauri Perälä.
Toinen rakennustuoteklusteriin kuuluva kasvuyritys Edux Ovet Oy löytyy Nivalasta. Yritys uskoo jatkuvaan tuotekehitykseen ja on aiemminkin esitellyt markkinoille mullistavia tuotteita. ”Nyt ollaan taas uuden äärellä ja vienti vetää. Aiomme tuplata viennin, laajentaa tuotantoamme ja esitellä tuotteitamme uusille markkinoille. Kasvua avittamaan hyödynnämme ilman muuta myös ulkopuolisia resursseja”, kertoo Eduxin toimitusjohtaja Arto Viitala.
Pohjois-Pohjanmaan yritykset veturiksi puurakentamisen vientiin?
Think Big näkee, että puurakentamisen ja -tuotteiden viennissä on Suomella miljardimahdollisuus. Pääosa puurakennuksista tehdään pohjoisessa ja Pohjois-Pohjanmaan yrityksillä olisi luonteva veturin rooli kansallisessa vientiponnistuksessa. EU:ssa on kova kysyntä puurakentamiselle ja muutamat alueen yritykset tekevät hyvää bisnestä esimerkiksi Norjaan ja Saksaan.
”Think Big haluaa koota puurakentamisen yritykset puhaltamaan yhteen hiileen. Vaikka markkinat kasvavat nyt kotimaassakin ja Suomessa kilpaillaan, on viennissä järkevää tehdä yhteistyötä, jotta puurakentamisen suomalainen brändi alkaisi rakentua maailmalla. Yhteisestä brändäämisestä löytyy hyviä malleja, esimerkiksi ruokapuolen Food from Finland ja puhtaiden teknologioiden Cleantech Finland”, Think Big projektipäällikkö Janne Hietaniemi jatkaa suunnitelmista.
Tutustu Think Big Tilannekuva ja Vientibarometri 2020 -loppuraporttiin TÄSTÄ
Think Big -hankkeeseen voi liittyä mukaan esimerkiksi soittamalla Jannelle (0505919399) tai jättämällä yhteydenottopyynnön Think Big kotisivuille. Think Big auttaa jokaista Oulun Eteläisen 350 kansainvälistyvää yritystä viennissä.