Sievissä toimiva ilmajousikauppa.com on esimerkki siitä, että verkkokaupassa voi menestyä myös erikoistuneella ja kapealla alalla, kun asiat tehdään oikein. Riikka Takasen ja Jaakko Vähäsalon perustama verkkokauppa keskittyy pelkästään autojen ilmajousitusjärjestelmien osiin.
Takasen arvion mukaan Suomessa ei ole vastaavanlaista, yhtä tarkasti erikoistunutta varaosaliikettä.
– Moni ihmettelee, miten pystymme toimimaan näin kapealla alalla. Me pärjäämme keskittymällä omiin kilpailuetuihimme. Olemme kasvaneet maltillisesti, ja toistaiseksi olemme pyörittäneet toimintaa omalla väellä, Takanen kertoo.
Verkkokauppaidea syntyi noin neljä vuotta sitten, kun Vähäsalo turhautui korjaamollaan ilmajousien saatavuus- ja hintaongelmiin. Asiakkaat joutuivat odottamaan tavarantoimittajien pitkiä toimitusaikoja, ja osat olivat kalliita.
Koronapandemia antoi lopullisen sysäyksen toiminnan käynnistämiselle, ja verkkokauppa- ja digimarkkinointikoulutukset toivat Takaselle lisäpotkua. Verkkokaupan toiminnasta hänellä oli myös kokemusta jo ennestään.
– Lähdimme rakentamaan toimintaa kilpailuetu edellä. Oma varasto on elinehto, sillä se takaa nopeat toimitukset. Jos tuote on tilaustavaraa, siitä ilmoitetaan asiakkaalle, jotta hän voi varautua pidempään toimitusaikaan, Takanen kertoo.
Asiantuntemus kilpailuetuna
Autojen osia myytäessä laatu on tärkeää, eikä se tarkoita halvinta vaihtoehtoa. Alkuvaiheessa suurin työ olikin oikeiden tuotteiden etsimisessä ja niiden testaamisessa.
– Meidän tärkein valttimme – ja tätä emme itse aluksi edes tajunneet – on asiantuntemus. Jaakolla on pitkä kokemus ajoneuvoista, ja asiakas saa osien lisäksi hyödyllistä tietoa, Takanen toteaa.
Koska tuotteet ovat arvokkaita, asiakas voi kokea kotimaisen verkkokaupan luotettavammaksi vaihtoehdoksi verrattuna esimerkiksi suoraan ulkomailta tilaamiseen. Halpamyymälöiden tulo markkinoille ei Takasen mukaan ole ainakaan vielä vaikuttanut.
– Haluamme pitää kiinni hyvästä asiakaspalvelusta. Nimet ja yhteystiedot löytyvät netistä, mahdolliset reklamaatiot käsitellään nopeasti, ja asiakkaiden kysymyksiin vastataan suoraan.
Verkkokaupan on myös oltava teknisesti helppokäyttöinen ja vaadittava mahdollisimman vähän näppäilyä. Asiakkaan ymmärtäminen ja oikean kohderyhmän tavoittaminen ovat avainasemassa.
– Hyvät tuotteet eivät yksin riitä, vaan niitä pitää myös osata myydä oikeille henkilöille. Asiakasymmärrys on tärkeää, Takanen sanoo.
Verkkokauppaklubista potkua kehittämiseen
Vuonna 2023 korjaamo suljettiin, ja yritys keskittyi täysipainoisesti verkkokauppaan. Takanen vastaa verkkokaupan ja taloushallinnon pyörittämisestä, Vähäsalon heiniä taas ovat tuotteet ja niiden tekninen tuntemus. Molemmilla on pitkä kokemus yrittäjyydestä. Vuodesta 1989 lähtien toimineeseen perheyritykseen on kuulunut muun muassa huoltoasema, korjaamo ja lounaspaikka.
NIHAKin toiminta laajentui viime talvena Sieviin, mitä Takanen pitää hyvänä mahdollisuutena paikallisille yrittäjille. Ilmajousikauppa on mukana NIHAKin pyörittämässä verkkokauppaklubissa. Mukana on noin kymmenen yritystä eri toimialoilta.
– Verkkokaupan pyörittäminen on välillä yksinäistä puuhaa, mutta klubista saa tärkeää vertaistukea. Jos tarvitsee apua esimerkiksi verkkokaupan päivityksiin, klubin kautta on saanut tietoa siitä, mistä apua löytyy, Takanen toteaa.
Klubilaiset tapaavat noin kerran kuukaudessa kouluttajan johdolla. Tapaamisissa vaihdetaan kokemuksia ja käydään läpi osallistujayritysten verkkokauppoja.
– Kouluttajalta ja muilta yrittäjiltä saa paljon uusia näkökulmia ja parannusehdotuksia. Tapaamisten tahti on sopiva, sillä välillä ehtii viedä saadut opit myös käytäntöön, Takanen summaa.
Teksti ja kuva: Hanna Perkkiö