Verkkokauppa on tänä päivänä monille keino kasvattaa ja kansainvälistää yritystä. NIHAK tarjoaa yrityksille apua ja työkaluja digitaalisten markkinapaikkojen hyödyntämiseen.
Digitalisaation myötä yritykset pystyvät tarjoamaan tuotteitaan ja palveluitaan paikasta riippumatta. Verkkokaupan kautta asiakkaat voivat löytyä mistä päin maailmaa hyvänsä.
Alueen yrityksistä monet ovat saaneet verkkokaupasta tärkeän tukijalan liiketoiminnalleen. Myös NIHAKilla on osaamista palvella asiakkaitaan digitaalisten markkinapaikkojen hyödyntämisessä ja verkkokaupan kehittämisessä.
– Periaatteessa millä alalla tahansa voidaan hyödyntää digitaalisuutta liiketoiminnassa. Se voi vaatia kuitenkin pioneerityötä, sillä ratkaisuja ei aina ole valmiina. Pitää muistaa myös, että tänä päivänä verkkokauppa ei ole mikään oikotie. Kilpailu on kovaa, ja on pystyttävä erottautumaan, toteaa NIHAKin yrityspalvelupäällikkö Lauri Jouhki.
Digitaalisuus on pohjimmiltaan työkalu muiden joukossa. Verkkomaailmassa pätevät samat vaatimukset kuin kaikessa
liiketoiminnassa: tuotteen tai palvelun on oltava kunnossa, markkinoihin pitää perehtyä, ja asiakkaan tarpeet on syytä tuntea.
Verkon kautta yrityksille avautuu monenlaisia polkuja markkinoille. Esimerkiksi alihankintatöiden kilpailuttamiseen on eri aloilla kehitetty maailmanlaajuisesti toimivia alustoja. Oman verkkokaupan lisäksi vaihtoehtoja kaupankäyntiin ovat
erilaiset digitaaliset alustat, kuten amazon.com.
– Meillä on oltu jo hereillä verkkokaupan suhteen, mutta digitaalisuuden koko potentiaalissa riittää vielä hyödynnettävää, Jouhki toteaa.
Verkkokauppaa tekevien yritysten kannattaa ottaa oppia toistensa kokemuksista. Tätä varten eri puolella Suomea on käynnistetty alueellisia Verkkokauppaklubeja. Vuoden 2023 lopulla toimintaa käynnistettiin myös NIHAKin alueella Muutoksen hallinta -hankkeen yhteydessä.
– Ensimmäiset klubitapaamiset on jo järjestetty. Verkkokauppaklubi perustuu vertaisoppimiseen. Kouluttajan johdolla
järjestetään tapaamisia osallistujayritysten tiloissa ja vaihdetaan kokemuksia sekä hyviä käytäntöjä. Kaikki toiminta on luottauksellista, Jouhki kertoo.
Tällä hetkellä mukana on kymmenkunta yritystä useilta eri toimialoilta niin kaupan, palvelujen kuin teollisuudenkin parista. Monet tekevät kansainvälistä kauppaa, ja osalla se on tavoitteena.
– Verkkokauppaan liittyvälle koulutukselle on kysyntää. Keväälle 2024 suunnitteilla on verkkokaupan ABC-koulutus aloitteleville verkkokauppiaille. Näin voidaan auttaa yrityksiä hyödyntämään verkon mahdollisuuksia jo aivan alkumetreiltä lähtien, Jouhki toteaa.