Yrittäjät toivovat kannatusta paikallisille palveluille

 

Vertaistuki, yhteisöllisyys ja vaihtoehtoiset toimintamuodot nousevat esiin koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa

Koronapandemia on vaikeuttanut monin eri tavoin yritysten toimintaa. Tilanne on tullut päälle lyhyessä ajassa, eikä monikaan ole ehtinyt varautua asiakaskatoon ja uuteen epävarmuuteen. ”Tässä tilanteessa on tärkeää, että kukaan ei jäisi yksin ongelmiensa kanssa”, NIHAKin yrityspalvelupäällikkö Marika Kumpula sanoo.

Kumpula kannustaa yrittäjiä pitämään kynnystä matalalla avun ja keskustelukumppanin hakemiseen. ”NIHAKiin voi soittaa kaikissa tilanteissa. Yhdessä voimme sitten miettiä ratkaisuja ja selvittää, mitä kautta voidaan tarvittaessa hakea apua.”

Myös vertaistuki on tärkeää. Pienet palveluyritykset ovat olleet ensimmäisten joukossa, joiden toimintaan korona on vaikuttanut. ”Muiden yrittäjien kanssa olemme tsempanneet toisiamme sosiaalisessa mediassa ja suositelleet toistemme palveluja”, kertoo Laura Pihlajaniemi Hyvinvointikeskus FlowFitistä.

Kun ensimmäiset tiedot kanssakäymistä rajoittavista toimenpiteistä tulivat julki, se näkyi heti kuntokeskuksen ovella. Ryhmäliikuntatunnit ja kurssit oli laitettava tauolle, ja aukioloaikoja oli rajoitettava.

”Asiakkaat ovat viestittäneet, että he mielellään maksavat kuukausimaksuja, vaikka laitettaisiin kiinni. Tuki tuntuu hyvältä, ja tippa linssissä olen välillä lukenut viestejä”, Pihlajaniemi kertoo. Nyt Pihlajaniemi odottelee tietoa siitä, millaista apua yrittäjille tarjotaan muun muassa valtion taholta. Etenkin rahallinen tuki on monille tarpeen, sillä kulut juoksevat kaiken aikaa.

 

Muuttunut tilanne pakottaa yrittäjät myös keksimään uusia tapoja asiakkaiden palvelemiseksi. Tähän haasteeseen kuntokeskuksessa on jo tartuttu.

 

”Suunnitteilla on muun muassa videokursseja verkossa jaettavaksi. Tosin meillä ei ole käytössä verkkokauppasovellusta, mutta onneksi ainakin tyky-seteleillä ja e-passilla voi maksaa myös etänä”, Pihlajaniemi toteaa.

Milla Kivioja valokuvauspalvelu Tillamiinasta puolestaan on saanut vahvistusta suunnitelmilleen verkkokaupan perustamisesta. Kivioja avasi liikkeen Nivalassa viime elokuussa, ja myös siellä korona on hiljentänyt asiointia. ”Tämän kevään teen vielä opintoja, mutta tarkoitus on sitten siirtyä päätoimiseksi. Nyt se mietityttää, kun ei tiedetä, miten kauan tilanne kestää. Kesäsesonki on minulle tärkeä, sillä teen paljon hääkuvauksia.”

Myös Kivioja on huomannut, että somessa annetaan vahvasti tukea pienyrittäjille. Asiakkaat ovat tsempanneet, ja muiden yrittäjien kanssa on tullut esiin jo uusia yhteistyömuotoja. ”Yrittäjien kesken vedetään nyt yhtä köyttä, ja tämä varmasti lisää yhteisöllisyyttä.” Konkreettinen huolenaihe Kiviojan mukaan on, että ihmiset lakkaavat kuluttamasta. Hän pitääkin nyt tärkeänä, että paikallisia yrittäjiä autettaisiin kukin tavallaan.

 

”Toivottavasti ihmiset asioivat paikallisissa yrityksissä, jos se vain on mahdollista. Näin autetaan palveluja pysymään paikkakunnalla. Jokainen voi auttaa myös jo pelkästään suosittelemalla paikallisia yrityksiä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.”

 

Teksti: Hanna Perkkiö | Kuvat: NIHAK ja valokuvauspalvelu Tillamiina