Paikallisesta kansainväliseksi –tekstiilialan yritykset yhteistyöllä kasvuun

NIHAK on kuluneen vuoden aikana selvittänyt alueensa tekstiilialan yritysten ajankohtaisia tarpeita ja kehitysmahdollisuuksia. Selvityksen tuloksia esiteltiin alan toimijoille marraskuussa järjestetyssä tilaisuudessa. Viesti oli selvä: paikallisilla yrityksillä on valtavasti potentiaalia, mutta yhteistyö ja verkostoituminen ovat avainasemassa, kun tähdätään kasvuun ja kansainvälisille markkinoille.

Kärsämäkisen Finnsvala Oy:n markkinoinnista ja viennistä vastaava Kimmo Aakko ja NIHAKin yrityspalvelupäällikkö Lauri Jouhki

Kärsämäkisen Finnsvala Oy:n markkinoinnista ja viennistä vastaava Kimmo Aakko kertoi tilaisuudessa yrityksensä matkasta kansainvälisesti tunnustetuksi brändiksi.

– Kaiken ydin on asiakaskokemus alkaen siitä, miltä tuntuu tulla yrityksen verkkosivuille mainoksen kautta, aina siihen hetkeen, kun tilattu paketti saapuu. Hyvä asiakaskokemus vahvistaa brändiä, ja siihen kannattaa panostaa kaikissa kanavissa.

Aakko nosti esille myös kotimaisen tuotannon ja huoltovarmuuden välisen yhteyden. EU:ssa paikallisen tuotannon merkitys kasvaa, ja esimerkiksi puolustusvoimat lisäävät hankintojaan samalla, kun tuontia Kiinasta halutaan vähentää.

– Tämä avaa mahdollisuuksia kotimaisille yrityksille, jotka pystyvät pärjäämään kilpailutuksissa, Aakko totesi.

Nivalalainen Natural Indigo Finland on hyvä esimerkki paikallisesta yrityksestä, joka ennakkoluulottomasti hakee kasvua maailmalta. Yrityksellä on meneillään rahoituskierros, jonka tavoitteena on saavuttaa uusia markkinoita Euroopassa.

Toimitusjohtaja Pasi Ainasoja korosti, että alueella löytyy kansainvälistymispotentiaalia erityisesti pienistä yrityksistä, jotka kehittävät innovatiivisia tuotteita.

– Meillä on moneen asiaan erikoisosaamista. Pienet toiminimiyrittäjät ovat voimavara, jos ne verkostoituvat ja lähtevät yhdessä maailmalle, messuille ja tapahtumiin, hän sanoi.

Yhteistyössä Paulig Groupin kanssa Natural Indigo Finland on kehittänyt värjäysmenetelmän, joka hyödyntää kahvipaahtimon sivuvirtoja. Kehitystyö toi yritykselle vastikään voiton Tuottava Idea -kilpailun startup-sarjassa.

– Nyt otamme nopeita askeleita kansainvälistymisessä Turkkiin, Italiaan, Espanjaan ja Portugaliin. Kärkenä toimii hukkakahvin hyödyntäminen, Ainasoja kertoo.

Sini Suomalainen, Rhea Solutions, Marja-Liisa Niinikoski, Suomen Tekstiili ja Muoti ry, Pasi Ainasoja, Natural Indigo Finland ja Karelia Dagnaud, Rhea Solutions

Pienyritykset kaipaavat verkostoitumista

NIHAKin alueella toimii useita pieniä tekstiilialan yrityksiä, jotka valmistavat omia brändituotteitaan tai toimivat sopimusvalmistajina. Selvityksessä nousi esiin erityisesti yhteistyön ja verkostoitumisen merkitys.

– Alueelta löytyy osaamista, mutta useimmat toimijat työskentelevät erillään. Moni on ilmaissut haluavansa tehdä tiiviimpää yhteistyötä ja tutustua toisiinsa paremmin. Kiinnostusta löytyy myös kansainvälistymiseen, kertoi Sini Suomalainen selvityksen toteuttaneesta Rhea Solutions Oy:sta.

Yrityksillä on myös tarve kehittää osaamista, erityisesti markkinoinnissa, brändäyksessä sekä uusien osaajien rekrytoinnissa ja koulutuksessa. Vastauksissa ehdotettiin muun muassa kiertotalouden testausympäristöjä ja resurssien yhteiskäyttöä.

Kiertotalous luo alalle monenlaisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Merkillepantavaa on myös se, että tulevaisuudessa EU-markkinoilla kaikkien tuotteiden pitää täyttää tarkat kestävyys- ja vastuullisuusvaatimukset.

– Kotimaisen tekstiiliteollisuuden kannalta tämä merkitsee mahdollisuutta, sillä suurin osa toimii jo esimerkillisesti. Jos sitä saadaan paremmin tuotua esille, kaikki voivat voittaa, Suomalainen totesi.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski esitteli tilaisuudessa kotimaisen tekstiilialan nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Vuonna 2023 liiton jäsenyritykset työllistivät Suomessa yli 8000 ammattilaista ja niiden liikevaihto oli yhteensä 1,68 miljardia euroa. Valtaosa alan yrityksistä on mikroyrityksiä.

Niinikosken mukaan muoti- ja tekstiiliteollisuuden mahdollisuudet Suomessa ovat massatuotannon sijaan on demand -tuotannossa, automaatiossa ja robotisoinnissa, joista löytyy jo esimerkkejä maailmalta.

Kun tavoitellaan parempaa lisäarvoa, huomio tulisi suunnata yhä enemmän asiakaskokemukseen ja brändin rakentamiseen.

– Kyse ei ole vain materiaalista ja sen ominaisuuksista, vaan myös kuluttajaymmärryksestä ja kulttuurisista ilmiöistä, joiden varaan liiketoimintaa rakennetaan, Niinikoski totesi.

Teksti ja kuvat: Hanna Perkkiö

Muuta ajankohtaista

Perinteet ovat voimaa ja keino erottautua

Paakarin Pysäkkiä pyörittävällä perheyrityksellä on takanaan jo kolme vuosikymmentä, mutta kehittäminen jatkuu. NIHAKin Rekry+ -hankkeesta yritys on saanut apua onnistuneeseen rekrytointiin. Kärsämäellä toimiva Kahvila-Leipomo Paakarin

NIHAK rekrytoi: haemme kahta projektipäällikköä!

Etsimme jälleen uutta osaamista mahtavaan asiantuntijatiimiimme! Nyt tarjolla on kaksi projektipäällikön paikkaa, joissa molemmissa on mahdollisuus edistää alueemme elinkeinoelämää. Projektipäällikkö kansainväliseen kehityshankkeeseen Onko sinulla intoa